luni, 26 mai 2014

Cronologia şi tipologia monedelor emise la Histria în epoca romană



Cartea ( pdf 18 MB - ISBN 978-973-0-16840-2) poate fi descărcată de pe blog-ul Societății Numismatice Române sau de pe sit-ul www.academia.edu .
Cuvânt înainte

  La împlinirea a 100 de ani de la deschiderea de către Vasile Pârvan a șantierului arheologic Histria sunt fericit că pot să dăruiesc o nouă lucrare dedicată acestei cetăți. Odată scrisul finalizat, cartea făcută publică, mă simt de parcă tocmai am încheiat cea mai frumoasă campanie arheologică, campania de la Troia viselor mele. Căci fiecare visător are o Troie a sa ce-l urmăreşte peste ani indiferent de locul unde viaţa îl poartă. Această carte reprezintă împlinirea unui vis  din copilărie: catalogarea monedelor histriene de epocă romană.

  Când am plecat în acest demers mi-am imaginat că tot ce voi avea de făcut este să adun la un loc, într-o formă cât mai ştiinţifică, toate acele monede histriene împrăştiate în lucrări de specialitate, sit-uri de internet sau colecţii. Dar lucrurile s-au dovedit mult mai complexe, căci studiind aceste monede ( pe care cititorul le va vedea adunate în catalogul cărții ) cred că am zărit şi puțin din desfăşurarea vieţii la Histria în epoca romană, câteva fleşuri din istoria spaţiului pontic.

 Revăzând lucrare îmi dau seama că întrebările ce se nasc sunt mult mai numeroase decât răspunsurile oferite, că multe aspecte rămân neclare iar altele pot fi discutate și rediscutate. Dar oricâte minusuri vor fi găsite lucrării sunt sigur că fiecare cititor, fie el cercetător ( numismat sau arheolog ),  colecţionar pasionat sau doar cititor întâmplător, va găsi ceva interesant sau util. Pentru că scopul principal al acestei lucrări este utilitatea. Am dorit în primul rând să ofer un instrument de lucru, un catalog al monedelor histriene de epocă romană pe baze cronologice asemeni marilor cataloage dedicate monetăriei oficiale imperiale. Estimez că aproximativ 75% din emisiunile histriene de epocă romană se regăsesc în acest catalog. Catalogul a fost conceput  privind către trecut dar cu gândul la viitor. Pentru emisiunile ce vor apărea în viitor sau publicate dar necunoscute nouă în acest moment, am gândit un sistem de catalogare pe baze cronologice, care permite adăugarea de noi emisiuni fără a afecta ordinea iniţială. Notarea emisiunilor deşi poate părea greoaie este de natură să ofere criptat maximum de informaţii posibil cu minim de caractere.

 Faţă de prima lucrare dedicată emisiunilor histriene din vremea lui Septimius Severus (  conţinută în linii mari și de prezenta lucrare ) am dorit ca aici să aprofundăm şi probleme de iconografie, de identificare a Marelui Zeu călare (Teos Megas), zeu ce în epoca romană devine emblematic pentru atelierul monetar histrian ca principal tip monetar. Consideraţiile de ordin istoric dar şi cele de natură să stabilească relaţia între emisiunile autonome, cele aşa zis „pseudo-autonome” şi cele provinciale sper să trezească interesul cititorului în egală măsură.

  Cine doreşte să-mi transmită o părere legat de această carte sau doreşte să facă cunoscute materiale numismatice ( aflate în colecţii publice sau private ) ce nu se regăsesc aici dar se află în directă legătură cu subiectul, poate să o facă trimiţându-mi un e-mail pe adresa: beldianub@yahoo.com . 

Bogdan Beldianu

Bucureşti 2014

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu