Pentru inceput ne vom ocupa de cele cateva garaje si atelierele auto din Bucurestiul acelor vremuri care au supravietuit pana la noi.
Acestea se incadreaza tipologic in doua variante principale:.

Garajul cu parter inalt unde avea loc servisarea masinilor si un etaj unde se aflau birourile sau spatiile de depozitare a pieselor. Acest model este inspirat de vechile grajduri apusene cu locuinta la etaj. De fapt multe din aceste grajduri, dupa declinul transportului hipo au fost transformate in garaje-ateliere auto.
Garajul modern specific epocii industriale cu un singur nivel, are forma de basilica romana sau de hangar, cu o nava centrala inalta si una sau doua nave laterale mai joase. La acest model sunt prezente numeroase luminatoare ( geamuri ) pe acoperis. De fapt foarte multe spatii industriale din acea perioada sunt construite in acest fel.



Garajele atelier aveau atit rol de mentenanta a autovehiculelor cat si unul mai creator de modificare a lor. Astfel multe masini erau importate doar la stadiul de sasiu iar atelierele confectionau caroserii in functie de cerere: autospeciale, ambulante, autobuze etc
Poate trecerea in revista a catorva date vor intregii tabloul auto romanesc al acelei perioade:
-primul automobil a fost importat si folosit in Bucuresti in 1889 de catre Barbu Bellu.
-la 5 Aprile 1904 a luat fiinta Automobil Clubul Roman ( ACR ),se numara printre primele 10 cluburi de profil din Europa, de fapt Romania se numara printre primele 10 tari din Europa care a introdus automobilul pe drumurile publice.
-in 1901 circulau in Bucuresti 12 automobile intre care si un Buick
-Romania a fost a sasea tara din lume care a organizat curse de automobile ( dupa Franta, SUA, Anglia, Germani si Italia ), celebra cursa a fost organizata de ACR in chiar anul infiintarii sale ( 1904 )pe ruta Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti. la cursa a aparticipat si Marta Bibescu prima femeie conducatoare auto brevetata din Romania. Clasamentul a fost urmatorul:
Locul 1 . George Valentin Bibescu - Mercedes
Locul 2 . Leon Leonida - Mercedes
Locul 3 . N. Niculescu Iarca - Cudell
Locul 4 . C Vidal - Gobron
Locul 5 . Al Prager - Oldsmobil
Locul 6 Al. Darvari - Fiat
- 8 Noiembrie se organizeaza la Bucuresti prima cursa de viteza pe Soseaua Kiseleff, pe primul loc se claseaza Leon Leonida cu un automobil Gobron
-in 1910 in Romania erau inregistrate 800 de automobile din care peste jumatate doar in Bucuresti.
-primul camion a aparut in 1910, in 1911 primul camion din Romania( Berliet ) transporta butoaie cu bere de la fabrica BRagadiru.
(pentru sursa datelor vezi Wikipedia )

Explicatii foto:
Foto 5. Unde se reparau masinile stricate?
Foto 1. Steuard's Garage Washington cca 1920, garaj tip "grajd" cu showroom, in fata se vad masini la stadiu de sasiu+cabina ce urmeaza sa fie "personalizate" de carosieri in functie de cererea clientilor.
Foto 2. Hackett Motor Co. Jackson Michigan, garaj tip "basilica" sau hangar ( interior ).
Foto 3. Williard Service Station, Washington 1919, garaj tip "basilica" cu o singura nava laterala, specializat in acumulatori.
Foto 4. Semmes Motor Co, Washington 1926.
( Provenienta fotografiilor www.shorpy.com )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu