Bucuresteanul mai tanar sau mai proaspat poposit pe aici are tendinta de a-si imagina ca industria in Bucuresti a inceput odata cu Ceausescu, ca atelierele sau service-urile auto au aparut odata cu Dacia 1100 sau 1300, iar dealer-ii de masini "straine" odata cu revolutia si PoRo ( Porsche Romania ). Seria urmatoare de articole isi doreste sa dezgroape ce a mai ramas din vechile ateliere si garaje bucurestene, din floarea industriei romanesti de la sfarsitul secolului XIX si prima jumatate a secolului XX.
Pentru inceput ne vom ocupa de cele cateva garaje si atelierele auto din Bucurestiul acelor vremuri care au supravietuit pana la noi.
Acestea se incadreaza tipologic in doua variante principale:.
Garajul cu parter inalt unde avea loc servisarea masinilor si un etaj unde se aflau birourile sau spatiile de depozitare a pieselor. Acest model este inspirat de vechile grajduri apusene cu locuinta la etaj. De fapt multe din aceste grajduri, dupa declinul transportului hipo au fost transformate in garaje-ateliere auto.
Garajul modern specific epocii industriale cu un singur nivel, are forma de basilica romana sau de hangar, cu o nava centrala inalta si una sau doua nave laterale mai joase. La acest model sunt prezente numeroase luminatoare ( geamuri ) pe acoperis. De fapt foarte multe spatii industriale din acea perioada sunt construite in acest fel.
Garajele atelier aveau atit rol de mentenanta a autovehiculelor cat si unul mai creator de modificare a lor. Astfel multe masini erau importate doar la stadiul de sasiu iar atelierele confectionau caroserii in functie de cerere: autospeciale, ambulante, autobuze etc
Poate trecerea in revista a catorva date vor intregii tabloul auto romanesc al acelei perioade:
-primul automobil a fost importat si folosit in Bucuresti in 1889 de catre Barbu Bellu.
-la 5 Aprile 1904 a luat fiinta Automobil Clubul Roman ( ACR ),se numara printre primele 10 cluburi de profil din Europa, de fapt Romania se numara printre primele 10 tari din Europa care a introdus automobilul pe drumurile publice.
-in 1901 circulau in Bucuresti 12 automobile intre care si un Buick
-Romania a fost a sasea tara din lume care a organizat curse de automobile ( dupa Franta, SUA, Anglia, Germani si Italia ), celebra cursa a fost organizata de ACR in chiar anul infiintarii sale ( 1904 )pe ruta Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti. la cursa a aparticipat si Marta Bibescu prima femeie conducatoare auto brevetata din Romania. Clasamentul a fost urmatorul:
Locul 1 . George Valentin Bibescu - Mercedes
Locul 2 . Leon Leonida - Mercedes
Locul 3 . N. Niculescu Iarca - Cudell
Locul 4 . C Vidal - Gobron
Locul 5 . Al Prager - Oldsmobil
Locul 6 Al. Darvari - Fiat
- 8 Noiembrie se organizeaza la Bucuresti prima cursa de viteza pe Soseaua Kiseleff, pe primul loc se claseaza Leon Leonida cu un automobil Gobron
-in 1910 in Romania erau inregistrate 800 de automobile din care peste jumatate doar in Bucuresti.
-primul camion a aparut in 1910, in 1911 primul camion din Romania( Berliet ) transporta butoaie cu bere de la fabrica BRagadiru.
(pentru sursa datelor vezi Wikipedia )
Explicatii foto:
Foto 5. Unde se reparau masinile stricate?
Foto 1. Steuard's Garage Washington cca 1920, garaj tip "grajd" cu showroom, in fata se vad masini la stadiu de sasiu+cabina ce urmeaza sa fie "personalizate" de carosieri in functie de cererea clientilor.
Foto 2. Hackett Motor Co. Jackson Michigan, garaj tip "basilica" sau hangar ( interior ).
Foto 3. Williard Service Station, Washington 1919, garaj tip "basilica" cu o singura nava laterala, specializat in acumulatori.
Foto 4. Semmes Motor Co, Washington 1926.
( Provenienta fotografiilor www.shorpy.com )
Semne bune 191
Acum o zi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu