miercuri, 25 martie 2009

Inceputul scolilor de soferi in Romania

Prima scoala de soferi a fost organizata de ACR ( Automobil Clubul Roman ) in 1910, primele cursuri incepand la data de 10 Ianuarie a acelui an. Cursurile cuprindeau ore de teorie cu doua capitole importante: "Omorarea de oameni" si "Scoaterea de fum a masinilor" tinute dimineata iar dupa amiaza erau programate orele de practica. Primul examen de conducere oficial a avut loc cu doi ani inainte de deschiderea scolii de soferi la 10 Ianuarie 1908 din ordinul prefectului Politiei Capitalei. Brevetul se obtinea in urma unei probe de viteza cu franare brusca. Examinatorul arunca in fata masinii o perna iar soferul trebuia sa franeze instantaneu.
In acelas an cu organizarea primei "scoale de soferi" a aparut si primul decret al circulatiei rutiere. De acum examenele de conducere se sustineau de patru ori pe an in prezenta reprezentantului ACR si a unui politist.

Pedepsele pentru incalcarea regulilor de circulatie se intrevad hilar din aceasta fotografie. Un exercitiu de imaginati ne-ar arata aceias pedeapsa in anul 2009 in Bucuresti: o lunga coloana de oameni, precum cele de prizonieri sau sindicalisti, cu placuta infamiei de gat, strabate centrul capitalei pazita de jandarmi.


Legat de scolile de soferi in perioada interbelica o fotografie facuta de bunicul sotiei mele, Ionel Stanciu din Breaza ( sofer,motociclist si pasionat mecanic ) surprinde importante detalii.






Explicatiile aflate pe spatele fotografiei ne arata momentul si personajele " Amintire din anul 1943 cand am fost la examenul de soferi impreuna cu Cucu Macovski si Instructorul Galceava. Ionel Stanciu" .
In fotografie apare o masina Ford pe a carei portiera sa intrezaresc cateva inscrisuri. Din acestea aflam ca masina este proprietatea statului si apartine "scolii de conducere".



Revenind la masina aceasta este un Ford model A Coupe care s-a fabricat intre 1927-1931 in 4.849.340 de exemplare si a fost succesorul celebrului model T.



Pe partea dreapta deasupra portierei, langa parbriz, se distinge un obiect rotund ce pare a fi un aparat de taxat de genul celor folosite la taxiurile din acea perioada ( ramane de studiat ). Revenind la personaje primul din dreapta este cu siguranta Ionel Stanciu, cel din mijloc e de banuit a fi Macovski, iar urmatorul aflat in uniforma putem presupune ca este Instructorul Galceava. In stanga grupului se desluseste, cu greu, un alt personaj ce are in mana o carte format mare cu aspect oficial ce ma duce cu gandul la un decret sau regulament auto din acea periooada ( si asta ramane de studiat ) .

Un comentariu: