Asa se face ca de curand am achizitionat de la un anticar volant o carte ieftina ( 10 lei ) dar foarte interesanta, este vorba de "Manualul carosierului auto" aparut in 1962 si semnat de H. Freifeld.
Era o vreme cand cel care repara sau facea caroserii de masina se numea carosier si nu tinichigiu ( asta din urma facea burlane si jgheaburi ) dar vorba unui pedagog actual celebru sa terminam cu filoziofia ca tara are nevoie de tinichigii si ospatari.
Cartea la prima vedere ar putea parea depasita sau anacronica dar contine foarte multe informatii utile oricarui pasionat de masini in general dar si pasionatului de vehicule istorice sau masini clasice in special. Exemplificarile ( dat fiind anul aparitiei ) sunt facute cu masini din blocul estic ( Pobeda, Zil, Tatra, SR, etc ) dar informatiile prezentate sunt aplicabile la repararea sau confectionarea oricarei tip de caroserie. Capitolul dedicat caroseriilor cu structura de lemn m-a fascinat in mod special, aici gasim date comparative pentru diferite esente de lemn prin prisma caroseriilor auto.
Aceasta carte n-ar trebui sa lipseasca din biblioteca nici unui pasionat de vehicule istorice care porneste pe drumul restaurarii unui astfel de masini. Unele procedee pot parea chiar hilare in contextul actual dar se pot dovedii chiar si dupa 50 de ani la fel de folositoare.
Pentru final un extras din carte:
"Pentru indepartarea vopselei vechi se foloseste una din solutiile urmatoare:
-tetraclorura de carbon 15%, alcool metilic 30%, acetona 25%, benzol 20% si parafina 10 %.
-parafina 6%, benzol 52 %, si alcool metilic 42 %;
-soda caustica 25 %, coca de faina de cartofi 30% si apa 45%;
-soda caustica 10%, alcool pur 35%, solvent naftenic 35% si acetona 20%;
-soda causitca 16%, var nestins 16%, creta 20% si apa 50%."
Alchimie curata, nu alta!
O achizitie la un pret excelent. Dar autorul are un nume de origine germana, sa fie o traducere dupa o carte aparuta in DDR...?
RăspundețiȘtergereDAN
Nu zicea nicaieri ca ar fi vorba de o traducere. Pe coperta 2 mai sunt trecuti si doi ingineri romani ca coordonatori sau asa ceva ( nu am cartea in fata acum ). In cartea de telefon a Bucurestiului din 1938 apar doi carosieri in capitala: Peleanu ( pe calea Dorobantilor ) si Rieber Herman ( pe str Romulus ). ;)
RăspundețiȘtergereO achizitie excelenta pentru toti soferii.
RăspundețiȘtergere