In fiecare primavara imi rezerv cateva zile pentru lucrarile de intretinere la vw-ul meu typ 3. Mentenanta periodica asigura o buna functionare in timp. Stiu ca suna ca un slogan prost dar este o cruda realitate. Mentenanta preventiva si periodica se face la acest gen de masina cu costuri foarte mici si nu necesita un service ci doar cateva scule si cunostinte minime, doar e un VW clasic gandit sa fie usor de intretinut si fiabil.
Am inceput prin a regla jocul dintre supape si culbutori. Cum se procedeaza? Foarte simplu! Pe primul element mobil al turbinei ( sa-i zicem roata cu pale ) se afla mai multe semne. Unele din acestea sunt grupate intr-o succesiune din care unul in dreapta ( cel care are o forma ascutita ) e folosit pentru reglarea avansului ( 7,5 grade ) prin raportarea la semnul aflat pe carcasa turbinei ( vorbim de motoare a caror serie incepe cu T ! ). Primul semn din stanga aflat in aceasta succesiune se afla la 0 grade si il vom folosi pentru reglarea culbutorilor la cilindrul 1 si 3 ( daca-mi aduc bine aminte :) ). Se aduce luleaua de la distribuitor in dreptul fisei de la cilindrul 1 si se aliniaza semnul de pe turbina la 0 grade ( acum ne aflam cu cilindrul 1 in punctul mort superior ), apoi se regleaza cu lera jocul atat pe admisie cat si pe evacuare la 0,15 mm. Se procedeaza similar si pentru cilindrul 3. ( vezi foto 1 si 2 de mai jos ).
Pentru cilindrii 2 si 4 se vor folosi semnele aflate la 180 grade pe roata cu pale fata de semnul de 0 grade. Cel mai bine se scoate una din bujii ( de la cilindrul 2 sau de la 4 ) si se verifica cu o surubelnita punctul mort superior. Eu l-am gasit undeva ca in fotografia de mai jos , nitel mai in stanga decat a surprins aparatul foto.
Odata jocul culbutorilor reglat am trecut la inlocuirea uleiului la motor. Uleiul de motor il inlocuiesc la 4000 km pe timp de vara sau in primavara indiferent de km parcursi peste iarna. Iarna il inlocuiesc periodic cam la 2000 de km daca ii fac in drumuri scurte. Pentru aceasta am folosit un bidon gol taiat in care am scurs uleiul din motor ( in foto de mai jos bidonul albastru ). Folosind un astfel de bidon este foarte simplu apoi sa punem uleiul ars intr-un alt recipient pentru ca folosim gura bidonului ca pe o palnie. La un schimb de ulei, facut cu grija, imi cad de regula maxim 3 picaturi de ulei pe jos, peste care pun apoi nisip in care se imbiba si pe care la final il strang cu matura si farasul. Uleiul ars va fi folosit la intretinerea gardului de lemn de la Breaza. Pentru schimb folosesc ulei Mol Botond 20 W 50. Operatiunea "uleiul" a fost finalizata prin spalarea filtrului de aer si inlocuirea uleiului din acesta . Pentru flitrul de aer am folosit uleiul scos din motor gandindu-ma ca-i mai subtire si asigura o spalare mai eficenta a elementului filtrant din filtru. Neclar ( vorba unui clasic in viata ) daca-i bine sau nu.
O alta operatiune "de primavara" este verificarea si inlocuirea furtunelor de benzina. Daca un furtun se intareste si incepe sa prezinte crapaturi ( vezi foto mai jos ) cu siguranta este un prim pas spre transformarea masinii intr-o torta. Ca sa evitam aceasta schimbam furtunele de benzina care obligatoriu vor fi asigurate cu coliere la toate imbinarile.
Cam atat am facut in prima zi. Maine vom vedea cum a decurs restaurarea tapiteriei in cea de a doua zi.
De cand am avut D1100 am invatat o chestie, sub coliere e f bine sa pui izolirband textil, iesit 2-3 mm in afara colierului. Toate furtunele originale de rezerva asa se livrau. Sfatul meu e sa iei furtune de la Alpadrino, nu e normal a le schimbi anual.
RăspundețiȘtergereAm sa incerc si ce mi-ai zis, THX!
RăspundețiȘtergereNu sunt sigur ca le schimb anual, spre exemplu acum nu am schimbat decat furtunul care venea dinspre rezervor pana la pompa de benzina ( se intarise si prezenta crapaturi ) cele care merg de la pompa de benzina la carburatoare erau ok. Cred ca durata lor de viata medie e de doi ani ( furtune benzina romanesti de la SRL-ul Cucu :) ).
Am luat ( la metru ) un furtun de tipul cu panza in exterior dar mi s-au parut foarte subtiri "in carne" si mi-a fost frica sa-l pun. La masina asta ( probabil ca si la 1100 era la fel ) ventilatia in incinta motorului este precara, temperatura este ridicata, iar elementele de cauciuc tind sa se "coaca" mai repede asa ca n-am vrut sa ma risc.
.