duminică, 2 mai 2010

Restaurarea tapiteriei




Continuam cu restaurarea tapiteriei sau mai bine spus inlocuirea a ceea ce mai ramasese din tapiteria maro cu una originala neagra.
In "uichend" am finalizat montarea panourilor din dreptul banchetei spate. Rezultatele pot fi admirate in fotografiile de mai jos.


Departe de a fi perfecte au avantajul unui aspect omogen.

In fotografia de mai jos este surprins si geamul lateral pe care am lipit , de-a lungul timpului, stickere de la evenimentele participante sau din campingurile prin care am petrecut nopti de neuitat in Variant-ul transformat in camper.


Evident e loc si de mai bine dar asa cum se stie "mai bine" este dusmanul binelui.


Adevarata provocare nu este sa restaurezi o masina cu piese noi. De fapt in acest caz ar merge mai degraba folosita sintagma refacere si nu restaurare. Adevarata provocare este sa aduci piese, componente vechi, la o infatisare decenta si functionala. Evident rezultatul in acest caz va fi un pic mai indepartat de perfectiune dar ( repet ) nu asta caut in privinta acestei masini ci doar un aspect si mai ales un sentiment de original, de masina din 1969, pe care sa-l am de fiecare data cand o privesc sau merg cu ea. Asa ca varianta unei tapiterii noi se exclude, poate in cazul mochetei voi opta pentru una noua ( similara celei originale ) pana gasesc ceva decent ca aspect.

Si pentru ca vorbim de provocari am sa va arat panourile de la usi care trebuiesc restaurate.
Panoul de la usa din stanga se prezinta intr-o stare proasta: vopsea veche de jur imprejur. Cu ocazia unei vopsiri anterioare a masinii, vopsitorul ( meserias roman ^$%)&*@$# ! ) a presupus ca nu trebuie desfacuta tapiteria si ca urmare a vopsit masina (integral! ) cu panourile montate pe usi. Probabil cu tinichigiul era ruda ceva pentru ca si acesta a facut lucrari la usa ( sau contra prag ) tot cu tapiteria pe masina. Astfel, la acest panou, avem in partea de jos si un colt ars. Daca adaugam si gaura facuta de un meloman cu multi ani in urma tabloul se intregeste nefericit.



Panoul de la usa din dreapta se simte un pic mai bine dar suprafata vopsita sau gazata este mult mai mare. Evident pentru un sunet stereo melomanul a practicat si in acesta o gaura pentru difuzor.


Un al treilea panou, tot pentru usa din dreapta se prezinta mult mai bine la nivel de tapiterie ( nu are urme de vopsea sau gauri ) dar placajul se afla intr-o stare deplorabila ( rupt in partea de jos, deformat, umflat de apa ).


Duminica am studiat starea lor si mi-am facut niste planuri si idei de cum va decurge restaurarea acestor panouri. Cea mai mare provocare ramane indepartarea vopselei vechi de aproape 15 ani. Pana acum singura solutie eficienta s-a demonstrat indepartarea mecanica. In cazul celei chimice ( cu solventi ) rezultatele nu s-au aratat la o interventie minima ( sters si frecat cu o carpa imbibata in diluant ) si nu am insistat pentru a nu afecta materialul tapiteriei ( vinilin ). Pentru panoul de la usa din dreapta voi folosi placajul de la panoul vopsit ( numarul 2 in ordinea prezentarii ) si tapiteria intreaga de la cel nevopsit ( ultimul prezentat ). Orice sugestie pentru indepartarea vopselei este binevenita.
Pe masura ce lucrarile inainteaza am sa va prezint si evolutia lor.

6 comentarii:

  1. arata foarte fain panoul spate
    interesant acele ornamente cromat pe cotiere la bacheta ,eu nu am pe a mea asa ceva nici macar locul ei,se pare ca este un accesoriu in plus sau era montat pe primele masini dupa care s-a renuntat le ele. (din cauza costului mai mare?)

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu am curatat vopseaua de pe panou cu Decanol, nu a atacat materialul si a curatat OK. Incearca pe o zona mica de test.

    RăspundețiȘtergere
  3. Zsolti intradevar e un model mai deosebit de cotiera si provine de pe masina de la care am luat si bancheta. Si manerele de la usi erau interesante dar din pacate starea proasta nu a meritat recuperarea lor.
    Idefix am sa incerc si cu Decanol. Multumesc pentru sfat. Poate are rezultate in zona unde panourile sunt doar gazate ca unde vopseaua e groasa nu cred sa aiba vreun efect.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ba sa stii ca are efect si vopsea groasa, la broasca stii ca sunt "furtunele" alea care vin pe stalpul B, au rol de etansare. Eu aveam o pereche pline de vopsea, strat gros si mai sunt si striate draciile alea de furtune, lasate in murat in decanol s-au curatat nemaipomenit. Dai un strat de Decanol cu pensula si lasi sa reactioneze cu vopseaua, o sa si vezi ca se umfla, dupa aia se curata cu efort "moderat".
    Mocheta aia TMI pe mine m-a costat vreo 150EUR complet, dar a fost o ocazie pe BugNet, probabil pe dilari e un pic mai mult, dar totusi merita, are protectiile din zona pedalierului exact ca la cea originala, optic arata original, e chiar OK.
    La mine original era cu pres de cauciuc, nu cu mocheta, dar nu am gasit asa ceva original si repro Brasil chiar nu merita, e o mizerie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Pentru buzunarele de la panouri eu am inlocuit si elasticul, am gasit in piata la tarabagii un elastic lat identic cu cel original. Si mai sunt 2 chestii pe care inca nu am apucat sa le fac la mine:
    1. Intre usa si panou trebuie lipita o folie de plastic sa nu mai ajunga umezeala la panou,asa era din fabrica si chiar e o treaba buna.
    2. Panoul avea pe margine pe interior lipit un burete gen "purfix" ca sa nu vibreze,fara se cam simte diferenta.
    O smecherie pentru lipirea vinilului pe mariginea panoului sunt clemele alea de papetarie negre din otel, sunt nemaipomenite.

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte bune si folositoare sfaturile. Ideea cu clemele negre mi se pare de mare exceptie, o sa-mi iau si eu o cutie. Eu am luat si dopurile de cauciuc ( noi ) in care intra clemele ce tin tapiteria si le-am inlocuit la o usa. Alta viata! Se aude ca la un Mercedes nou cand inchizi usa ;) .

    RăspundețiȘtergere