duminică, 8 august 2010

Periplu brancovenesc




Duminica asta, pentru ca asfaltul daduse-n clocot iar oaresce amintiri ale copilariei se cereau retraite, am parasit capitala pentru un periplu brancovenesc. Mai exact am vizitat cele doua palate brancovenesti aflate in vecinatatea capitalei: Palatul de la Potlogi si cel de la Mogosoaia.
Pentru inceput m-am oprit la Palatul de la Potlogi. Unele voci spun ca ar fi singurul palat autentic brancovenesc . Construit la 1648 palatul in ultimii 25 de ani a ramas neschimbat; un statut de semiruina si incercari de-ai gasi un rost. Nu i s-a gasit si probabil nu i se va gasi ...




Detaliu cu decoratia fatadei.








Panou decorativ din piatra traforata.


Capitel al balconului de pe fatada vestica ( sau cel putin asa-mi spune instinctul meu de orientare ).

Pisania palatului aflata deasupra intrarii din balconul vestic si care zice cam asa: ""Aceste case din temelia lor sunt inaltate de luminatul domn Io Constantin Basarab Voevod fiului sau Constantin Brancoveanul, incepandu-le si sfarsindu-le la leat 7206 (1698) si la al zecelea an al domniei sale, ispravnic fiind Mihai vtori postelnic Corbeanul" ( Sursa aici )




Detaliul cu decoratiunile ancadramentelor ferestrelor de la aceias fatada.



Interior de palat brancovenesc surprins pe gaura cheii.


Fatada rasariteana a Palatului brancovenesc de la Potlogi.


Logia fatadei rasaritene .

Latura sudica a palatului.

Pe aici am cautat comori vreo cateva veri in copilarie :) .

Palatul de la Mogosoaia se prezinta mult mai bine si practic este un complex de cladiri si gradini. Pentru detalii istorice wikipedia e de mare ajutor.

Ce mi-a atras in mod special atentia este biserica Sf Gheorghe aflata in complexul de la Mogosoaia.

Construita in vremea lui Constantin Brancoveanu pastreaza o pictura impresionanta.
Sfantul Gheorghe pictat deasupra pisaniei in pridvorul bisericii.


In interior, peretele usii de acces pastreaza imaginea pictata a familiei domnitorului Constantin Brancoveanu ( Domnitorul si cei patru fii ai sai plus ceva alte personaje ) .

Pictura si locul ei nu sunt intamplatoare. Povesteam cu ceva timp in urma de Catedrala din Starsbourg si cosmogonia regelui scluptat deasupra uneia din intrarile laterale. Intr-o alta postare va vorbeam de criptarea monedelor schifate bizantine si de locul bazileului. Imaginea ctitorului in biserica ortodoxa din Romania are si ea un mesaj criptat. Intrand pe usa bisericii credinciosul vede in fata pictata imparatia dumnezeiasca cu toti sfintii si scenele biblice. Locul central e ocupat de obicei de Iisus Pantocrator ca stapan al acestei lumi. Cand credinciosul se intoarce sa paraseasca biserica privirea-i cade pe imaginea pictata pe peretele interior al usii a ctitorului ( voievod, boier sau potentat al vremii ). Cele dinafara ii apartin si sunt guvernate de acesta din urma.

Priviti aceasta imagine: deasupra este imparatia cereasca, tronul divinitatii si oastea lui, dedesupt e domnitorul cu a sa familie sprijinind biserica dar si "biserica"! Pe sub biserica si domintor e usa de acces ce nu separa cele doua lumi ci le uneste in acest context, stapanii acestora aflati in simbioza si relatie de subordonare dar si de cooperare vasalica. Sublim!

Detaliu al usii de acces in biserica.

Una din cele doua superbe icoane aflate in pridvorul bisericii .

Vedere asupra palatului dinspre turnul portii.

Cuhnia ( bucataria ) palatului.


Detaliu a uneia din intrarile palatului aflata pe fatada principala.

Latura nordica ( cred :) ) a palatului.


Fatada dinspre debarcader.

Gradina palatului unde oamenii isi petrec timpul intr-o normalitate specifica mai degraba Apusului si nu Romaniei.

Serele construite de arhitecti francezi la comanda Bibestilor pe la 1890.



2 comentarii:

  1. Multam de rememorare! Le-am vazut prim adat in excursie cu scoala (primara, demult prin anii '80). Mogosoaia am mai vazut-o odata cu parintii ceva mai tarziu. Pe amandoua doar de afara, Mogosoaia spionat pe geam. Trebuie ca m-au impresionat profund, Polovraciul l-ar recunoaste si azi fara probleme in orice fotografie. Si asa mi-am amintit de Bran-ul vizitat tot prin copilarie cand m-a surprins austeritatea decorului si putinatatea mobilierului. Imposibil sa fi fost locuit, mi-am spus atunci!

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi plac serele ce apar in penultima imagine, par desprinse din ilustratiile ce insotesc cartile lui Jules Verne. :)
    DAN

    RăspundețiȘtergere