sâmbătă, 7 martie 2009

Cum a ajuns "cainele" sa aiba motor ca nou

( poveste )
Era in anul cu eclipsa, eclipsa aia mare de soare de s-a temut tot romanul ca-i sfarsitul lumii, cred ca era prin 2000 sau '99... Ma rog, in anul ala. Mai monsherilor ajunsese motorul la primul meu typ3, ala cu care merg de cand faceam ture de bazin in lichidul amniotic, intr-un hal far' de hal. Avea un joc axial de cred c-ar fi ramas uimiti si aia de la Wolfsburg ca motorul lor poate sa mearga si asa. Cand porneam motorul ( da pornea! ) volanta poliza din bloc, se auzea asa un scrasnet de-ti ridica parul pe ceafa daca erai mai slab de inger dupa care pornea si mai si mergea. Consumul de ulei, de fapt pierderile + consumul se incadrau in niste limite, da ce limite! 1 litru de ulei la suta de kilometri. De mers puteam sa merg constant cu maxim 90 km/h ca peste viteza asta tindea sa se gripeze, dar la 90 puteam sa merg sute de km totul era sa-i pun ulei din suta'n suta. In vara aia am facut vreo 2500-3000 de km cu el asa prin Dobrogea.
No, cand ma intorceam in sfarsit spre casa dupa ce testasem limitele masinii si ale mele pe la Adamclisi cu o ultima runda de off-road in speranta ca voi ajunge la Sucidava, aia de la Ostrov nu aia de la Celei, cam pe la Branesti am ramas si fara ulei si fara bani. Practic se aprindea becul la ulei si la un viraj larg nu la unul d'ala strans. Am oprit la o benzinarie pe dreapta inainte de Branesti si ma uitam cu jind la standul de uleiuri. Gestionarul, vanzatorul sau ce-o fi fost el m-a interpelat "aveti probleme domnu?" "pai cam am ceva probleme, am ramas si fara ulei si fara bani". Om sufletist, vanzatorul s-a uitat la mine, la masina si la raftul cu uleiuri, a luat cel mai penal ulei romanesc ( ala de "dacia" de era la bidon de 1litru ) si a zis: " hai sa vedem ce ai prin masina: un ochelar de soare, o caseta.... ne descurcam noi ;)". Cand a vazut masina proaspat scoasa de la off-road a devenit brusc mistic ( a doua zi era eclipsa ): "ia uleiul ca si asa vine sfarsitul lumii :( ". Nu mi-am inchipuit vreodata ca o masina poate deveni asa de insetata de ulei. Intr-un final am ajuns acasa si eclipsa cum bine va dati seama n-a provocat sfarsitul lumii.




Vara urmatoare, doi prieteni: Stefan si Lucian ( specialisti in motoare de masini si nu numai) vin sa se uite si la motorul meu. Astia cum l-au vazut brusc s-au indragostit de el .... si l-au facut bucati :( . "E praf dom'le, e tandari, uite are joc axial, uite cuzinetul s-a smuls, uite cum ii flencane pistonul asta in camasa, uite, uite! Dar ... se face. "
Ce sa va zic, am mers mult cu masina in anul ala ... dar pe bucatele :) . Arborele l-am plimbat mai bine de juma de an cu mine in masina de la serviciu pana a reusit intr-un final sa poposeasca la IAR Ghimbav la rectificat cota 1. Blocul motor s-a plimbat si ala o vreme pana am gasit un meserias batran la Motor Service-ul de pe Viilor care mi-a scos blocul exact in cotele cerute de mine. Cuzinetii s-au plimbat si ei o vreme prin mana a vreo doua persoane venind tocmai din Olanda de la Paruzzi. Intr-un final, dupa vre'un an, motorul si-a recapatat locul pe masina. La momentul ala nu avea decat blocul si arborele in cote, cuzineti noi, pompa de ulei noua, garnituri si segmenti noi.




Apoi am cumparat-o pe cea galbena care a ajuns tot verde si care pe partea de motor statea bine, nu batea, presiune la ulei avea, compresie la fel, pana in primavara anului 2006 cand desi i-am schimbat uleiul presiunea ramanea tot scazuta. Nu, nu se aprindea becul dar era asa ceva in jurul la 1 bar mai mult sau mai putin in functie de turatie. Set motor nou achizitionasem inainte, Dilaru Lexus a trimis cu promtitudine 2 chiuloase noi noute, tuburile de la tijele culbutorilor plus alte maruntisuri si ne-am apucat sa facem motorul ca nou.
Practic cu exceptia blocului, a arborelui cu bielele ( la astea au fost inlocuite bucsele ) si a axei cu came, a fost schimbat cam tot. Lucian a lucrat mai ceva ca la carte, eu daca aveam rabdarea lui ma faceam ceasornicar de renume mondial. Pozele din timpul lucrarilor spun multe.



Buuun, motorul a fost asamblat, suit pe masina, pus ulei si pornit ..... Noo asa frumos torcea de ziceai ca-i matza scarpinata pe burta, da presiune la ulei canci! Adica era la fel ca la celalalt motor. Mai, eram verde-albastru pe interior, schimbasem pana si pistoanele cu arcurile de regleaza presiune la ulei ....
Cand eram in pragul unei depresii totale si ma gandeam la recuperarea investitiei prin valorificarea fiarelor la un REMAT , apare si Pacmanelu, alt prieten de nadejde, care ca sa para si el preocupat de nefericirea mea scoate joja la ulei si se mira "auzi ma da asta asa trebuie sa fie?" Mda, nu trebuia sa fie asa, uleiul avea vascozitatea pipilicului de fata mare. Era acelas ulei de-l pusesem si in motorul schimbat pe motiv de presiune lipsa. Eee si uite asa a capatat masina un motor ca nou.


De data asta am pus si filmulete :D .

2 comentarii:

  1. :) faina povestire! faine ilustrare! faina poveste !!!
    salutari de la Toplita!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc domnu'! Sper ca-n vara asta sa ajung si eu pe la tine prin zona sa ne vedem ;).

    RăspundețiȘtergere