luni, 18 ianuarie 2010

Propaganda in Primul Razboi Mondial Ep. 1

Cu cateva zile in urma uitandu-ma pe fotografiile facute la Muzeul Militar din Paris mi-a fost atrasa aentia de cateva afise de recrutare din Primul Razboi Mondial expuse acolo.
La o privire superficiala afisele propagandistice sunt foarte asemanatoare in cazul tuturor tarilor implicate in prima conflagratie mondiala. Apelul la patriotism, nationalism si eroism este prezent in toate. Diferentele sunt si sunt foarte mari, de la o tara la alta, atat in cazul limbajului folosit cat si al sensibilitatilor nationale atinse.
Sa luam spre exemplu un afis american foarte cunoscut si acum. O personificare a SUA ( unchiul Sam ) cu o atitudine imperativa se adreseaza privitorului "I want you for US Army" ( Te vreau pentru armata americana! ) si cu litere mai mici "nearest recruiting station" ("la cel mai apropiat centru de incorporare" - am incercat o traducere literara ). E greu de crezut ca un astfel de mesaj ar putea fi unul eficient in orice tara a lumii. Sa ne gandim doar cat de convingator ar fi in cazul nostru, al romanilor. Cred ca 99,99 % ar trimite personificare Romaniei la plimbare: "Du-te femeie si vezi-ti de treaba!" ( Stiut fiind ca personificarea Romaniei este o femeie in costum popular cu naframa si chiloti de lana tricotati ). In cazul americanilor se pare ca contractul social functiona pe undeva: statul asigurase conditii cetatenilor, sanse mai mult sau mai putin egale si un nivel de prosperitate invidiat si ravnit de foarte multa lume. Venise randul ca statul sa ceara ajutorul cetatenilor si o facea la modul imperativ. Sunt sigur ca afisul a prins, dovada ca el este folosit si acum in diverse campanii publicitare.




Urmatoarele doua afise de recrutare apartin propagandei britanice. Primul prezinta un leu ( matur cu coama bogata ) aflat pe o stanca. La picioarele lui se afla lei mai tineri. Mesajul principal "The Empire Needs Men!" ( Imperiul are nevoie de barbati! ) este adresat "the overseas states" ( statelor de peste mari ) cu precizarea "all answer the call" ( toate sa raspunda la apel ). In partea de jos a afisului este explicata, sa-i zicem, cauza solicitarii: "Helped by the YOUNG LIONS the OLD LION defies his Foes. ENLIST NOW." ( Ajutat de Tinerii Lei ( coloniile ) Batranul Leu ( Anglia ) isi va sfida dusmanii. Incorporeaza-te acum" ). Este clar un mesaj propagandistic adreasat coloniilor britanice. Mesajul face apel la loialitate dar mai ales la curaj, eroism si onoare ( THE EMPIRE NEEDS MEN ! ).


Al doilea simplist realizat ( o silueta de soldat cu arma in pozitie de lupta ) contine mesajul: "BE READY! JOIN NOW" ( Fi gata! Inroleaza-te acum ) apeleaza tot la ideea anterioara de curaj, onoare, eroism.
Propaganda atinge britanicul acolo unde sensibilitatea lui este mai accentuata adica la orgoliul britanic sau mai frumos spus la prestigiul britanic.

Cam atat pentru azi ...

4 comentarii:

  1. Materialele de propaganda sunt extrem de interesante, folosesc aceleasi tehnici ca si in publicitate si daca stai sa te gandesti au cam acelasi target... "fazanii" care musca la lozinci mestesugite.
    Eu am o carte despre materiale de propaganda anti-naziste cu tenta socialist/comunista. Dar foarte, foarte interesanta. Ar trebui sa fac un mic articol despre ea, dar mai intai sa o recitesc...

    RăspundețiȘtergere
  2. Mie mi s-au parut interesante pt ca oglindesc mentalul colectiv al unei natii la un moment dat. Propaganda are ff.multe in comun cu publicitatea dar difera in esenta lucrurilor. Cat e benefic si cat e malefic in propaganda sau in publicitate cred ca-i mult de discutat. E clar ca propaganda e aproape la fel de veche ca si cea mai veche meserie :) .

    RăspundețiȘtergere
  3. Interesant dar oricum ei luau oameni si recrutau obligatoriu

    RăspundețiȘtergere
  4. intersant, dar cred ca ar merita un subiect de dezbatere despre propaganda romaneasca din primul razboi mondial. Astept pareri

    RăspundețiȘtergere