Din cocheta Strada Uranus, definitorie pentru Bucurestiul interbelic, nu a mai ramas decat un palc de cladiri si amintirea unui paradis pierdut al bucuresteanului. Norocul si mai ales utilitatea practica ( acolo a functionat in perioada de constructie a "casei poporului" si a "centrului civic" o benzinarie de unde alimentau masinile santierului ) au facut sa ramana inca in picioare si foarte putin atins de trecere timpului un alt garaj interbelic.
Garajul in discutie desi simplu, auster dar in acelas timp construit cu grija pentru detalii si frumos l-am putea socotii un frate mai mic a celui din Strada Episcop Chesarie. Stilul arhitectonic industrial de inceput de secol XX ( caramida rosie aparenta la fatada ) a garajului din Strada Uranus nu este intamplator, el incadreaza urbanistic garajul in marea zona industriala si economica din aceasta parte a Bucurestiului. Zona ce cuprinde, din fericire, foarte multe cladiri pastrate inca intacte si construite in acelas registru arhitectonic: Vama Marfuri, Piata G. Cosbuc ( din cate stiu cea mai veche piata bucuresteana pastrata in forma initiala ) Academia Militara, Uzina Electrica, Garajul din Strada Episcop Chesarie, Cladirile industriale din zona Garii Filaret. Daca memoria nu-mi joaca feste in urma cu 25-30 de ani si fabrica de bere Rahova era placata tot cu caramida aparenta.
Revenind la garajul nostru, pe langa aspectul ingrijit si armonios al cladirii, se remarca poarta compusa din patru segmente lucrata cu raspundere si atentie pentru detalii.
Probabil ca viitorul va fi sumbru si pentru acest vechi garaj, zona centrala si terenul relativ mare pe care se afla vor face cat de curand cu ochiul investitorilor imobiliari.
Trec atit de des pe-acolo si-n viteza, asa ca nu m-am gindit sa admir garajul!
RăspundețiȘtergereStii cumva cind a fost construita Piata Cosbuc?
Pe la 1880 si ceva... Am cautat dimineata prin niste notite mai vechi dar nu am gasit exact. O sa mai caut si revin cu informatia.
RăspundețiȘtergereEu nu cred ca e atit de veche; ma bazez pe faptul ca pina prin anii 40 soseaua Viilor se continua intre bulevardul Regina Maria si strada Sabinelor, deci ar fi trecut putin peste amplasamentul actual al pietei.
RăspundețiȘtergereInc-un aspect care mai degraba ar dat-o undeva prin anii 50 este arhitectura asemanatoare cu cea vechii piete Ferentari (actualmente demolata).
As putea sa ma-nsel; oricum ar fi grozav s-o putem data cu acuratete.
Da, asa e, Soseaua Viilor continua. E posibil sa fi retinut gresit sau sa fi facut confuzie cu o alta piata. Trebuie sa aflu neaparat cand a fost construita. . In harta Bucurestiului la 1900 nu indica nimic in acel loc. Am vazut si eu zilele trecute in ce s-a transformat P-ta Ferentari :(
RăspundețiȘtergereAm studiat hartile si aparent Soseaua Viilor se continua pe langa piata pe directia Strazii Sabinelor. In momentul de fata capatul soselei Viilor dinspre Piata G Cosbuc este "decalat" catre stanga ( probabil ca sa pice cumva perpendicular pe piata ) si numai urmareste directia strazii Sabinelor ( am sa postez niste print screen-uri ca sa intalegi mai bine ce zic dar nu pot decat mai pe seara ).
RăspundețiȘtergereE interesant cum se ducea Viilor; probabil ca cursul ei era de fapt pe undeva prin spatele actualei cladiri Belaggio.
RăspundețiȘtergere