duminică, 25 octombrie 2009

Reprezentanta Adler

Probabil ca cei cativa cititori ai blogului si-au imaginat ca am abandonat tema garajelor si atelierelor auto din Bucurestii interbelici ( ca de epuizat subiectul nu poate fi vorba ). Adevarul e ca pentru orice scriere trebuie sa ai si starea de spirit necesara. Cum venirea toamnei predispune la nostalgii azi e timpul sa readuc in discutie subiectul garajelor si atelierelor auto din Bucurestii primei jumati a secolului XX.
Daca mergi la pas sau cu masina pe strada Gr Manolescu, de la B-dul Ion Mihalache in directia Primariei Sectorului 1, pe partea stanga, la numarul 21, vei vedea o cladire ce din strada aduce cu un cochet dar darapanat bloc interbelic, transformat parca impropriu, in service auto de catre Mitsubishi Motors. Este de fapt garajul reprezentantei auto interbelice Adler.



In cartea de telefoane a Bucurestiului din 1938 gasim reclama de mai jos care ne lamureste ce se comercializa si repara la garajul nostru: "ADLER" automobile de persoane, BUSSING si NAG, autocamioane ( 1,5-11 tone ), autobuze si tractoare si CAMIONETE REX. Tot din reclama aflam ca expozitia ( show room-ul ) reprezentantei se afla la Ciclop-ul de pe Bd. Tache Ionescu, actualul bulevard Magheru ( dar despre acest garaj o sa vorbim intr-un material viitor ).
Tot din cartea "Abonatii S.A.R de telefoane Bucuresti si Jud Ilfov" - August 1938, aflam si numele firmei sau a patronului ( inclin spre a doua varianta ): Laue Ernst, care comercializa marca germana Adler ( 1900-1940 ) in Romania.

Emblema firmei ADLER, un vultur cu o roata in gheare inconjurata de fulgere, se simplifica la nivel de sigla auto intr-un vultur extrem de stilizat.


Garajul in momentul de fata se gaseste intr-o stare de degradare la care se adauga si neinspirate "modernizari" ( cosuri si guri de ventilatie ) ce afecteaza latura cladirii aflata spre strada.
Geamurile sparte sau tencuiala cazuta palesc in fata solutiei total nefericte de a varuii parterul in alb, solutie care practic rupe unitatea stilistica a cladirii.


Garajul este format din parter si doua etaje, accesul masinilor la nivelele superioare facandu-se printr-o cocheta rampa discret incadrata in latura cladirii aflata catre strada. Harta atasata mai jos dezvaluie si dimensiunea garajului si sugereaza ca fatada principala a imobilului pare sa se gaseasca pe partea laterala ce ramane ascunsa privitorului dinspre strada. Oricat m-am invurtit, ca un caine in jurul unei vitrine cu mezeluri, n-am reusit nici macar sa zaresc un colt cat de mic din fatada aflata pe latura lunga. Pana voi reusi sa ajung acolo, intr-o zi de lucru, cand service-ul este deschis, nu-mi ramane decat sa visez la cum poate sa arate si sa-mi inchipui ca undeva mai pastreaza, inca, vulturul stilizat de la Adler.

Pe sit-ul RCR ( Retromobil Club Romania ) gasim si fotografia unui Adler ce a supravietuit pana la noi si care este posibil sa fi fost comercializat in perioada interbelica de reprezentanta din strada Gr Manolescu, nr 21. Si ca veni vorba de strada Gr Manolescu ( actor roman 1857-1892 ) este uimitor, pentru Bucuresti, ca aceasta strada a ramas cu numele neschimbat in decursul timpului si mai mult decat atit numerotarea stradala este ( inca ) tot cea din 1938.




6 comentarii:

  1. Cred că mai e un garaj vechi prin zona - pe actuala strada Soldat Grigore Răducanu (tine de ACR?)
    Dă-i 'nainte!

    RăspundețiȘtergere
  2. keep up the good job! ce program ai folosit pentru poza aia cu harta?

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, cu scuzele de rigoare, trebuia sa pomenesc si sursa hartii :( . E un print screen de aici: http://www.apmnir.ro/map.php

    RăspundețiȘtergere
  4. Garajul a functionat ca service auto in anii comunismului, tatal unui amic era gestionar peste el, din cate imi amintesc exista un singur etaj unde au acces masinile, restul cred ca sunt birouri. La parter e o hala mai mare si alte spatii de birouri.

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc pt completare! Mi-ar place sa fac fotografii si in interior dar romanul cand te vede cu un aparat de fotografiat in mana cauta, in general, o scandura mai groasa din gard cu care sa te omeneasca in buna ospitalitate mioritica ;) .

    RăspundețiȘtergere