luni, 29 martie 2010

Cat de vechi e semaforul de la Baneasa?



Recent deschisul pasaj de la Baneasa a facut sa paleasca importanta semaforului din acelas loc. Principala poarta de intrare in Bucuresti a fost deservita multi ani de acest semafor. Cu totii ne-am petrecut minute, ce-au parut o eternitate, incercand sa trecem de el. Dar cat de vechi este acest semafor sau ideea de semafor in zona?
Cautand prin fotografiile familiei am gasit una cu tatal meu ( Adrian Beldeanu, Dumnezeu sa-l odihneasca! ) si prima lui motocicleta noua, un IJ, datata Septembrie 1962 si facuta la Aeroportul Baneasa. In plan secund se zareste si un semafor orientat catre oras dar pe sensul de mers spre iesirea din Bucuresti. Asa cum arata orientat, semaforul nostru, ar fi avut rolul de a prioritiza circulatia la iesirea din aeroport si poate sa permita, prin bucla aflata in dreapta lui, intoarcerea la iesirea din oras.
De ce era nevoie de acest semafor in 1962? Circulatia intensa ce apare in fotografie ( se distinge cu greutate in coltul din dreapta sus o masina ce pare a fi un IMS ) nu ar justifica prezenta unui semafor decat prin prisma unei dezvoltari pentru viitor a orasului sau prin aceea a dorintei de modernitate in preajma principalului aeroport al tarii la aceea vreme ( aeroportul Otopeni primind destinatie civila abia dupa anul 1965 ).



Ma simt obligat sa revin cu o completare, respectiv o incercare de indicare a locului unde a fost facuta fotografia si a amplasamentului semaforului in discutie, pe baza unei imagini de la google maps. Cu "flacara violet" e propunerea mea pt traseul probabil al mijloacelor de transport la aeroport in aceea vreme. Astept parerile voastre.




Studiind mai bine fotografia si imaginea din satelit am ajuns la concluzia ca semaforul si bucla s-ar fi aflat mult mai in spate, cam pe unde incepe bucla actuala, am notat locul pe plan cu un X rosu si "?".

16 comentarii:

  1. Era perioada de glorie a motocicletei, cand cine avea asa ceva era considerat instarit. Cum usor putem observa din fotografie, in acea perioada nu se purta casca de protectie. Obligativitatea purtarii ei de catre pilot dar si de catre pasager, a fost introdusa prin lege in anul 1965.
    Oricum fotografia este interesanta, deoarece putem vedea cum arata "iesirea de nord" a capitalei in urma cu aprope 50 de ani.
    DAN

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte ciudat!
    Bucla spre Bucureşti nu apare-n poză, este în stînga semaforului. Acolo întorceau troleibuzele care aveau cap de linie la Aeroport!
    Dar semaforul este DUPĂ buclă...
    În anii 70 semaforul ăsta nu mai era!

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu banuiesc ca era o bucla in dreapta semaforului, in fata aeroportului folosita pt a putea intoarce, poate chiar de catre autobuzele ce faceau legatura cu aeroportul. Motocicleta din fotografie fiind amplasata in aceasta bucla. O harta de la inceputul anilor 60 ar lamuri problema. Din pacate harta pe care am gasit-o se incheie la Casa Scanteii.

    RăspundețiȘtergere
  4. din cîte ştiu, bucla aceea e acolo dintotdeauna.
    În locul marcat cu X nu era nici buclă, nici bretea... era doar monumentul 'Ultimul străjer al capitalei' (azi re-amplasat).

    bucla de care zic eu (cea din stînga semaforului) era atunci, pentru că troleibuzul ce-ntorcea la Aero Băneasa s-a dat în folosinţă chiar în primăvara lui 1962!!!

    reţeaua troleibuzului nu apare-n poză.

    bucla din dreapta era pentru continuarea călătoriei spre nord.

    Înainte de intersecţia de azi DN1/Aerogării era o benzinărie (pe partea cu aeroportul).

    RăspundețiȘtergere
  5. Am banuit ca fotografia e realizata in apropierea locului notat cu X din cauza livezii care se vede peste drum atat in fotografie cat si in imaginea din satelit. Avand in vedere ca aceasta face parte din spatiul de siguranta al aeroportului nu cred sa-si fi schimbat suprafata sau amplasamentul in decursul timpului. Daca ar fi cum zici care ar fi rostul acelui semafor?

    RăspundețiȘtergere
  6. Casa din spatele tatălui tău nu mai era acolo în anii 70, cu siguranţă.
    Noţiunea de spaţiu de siguranţă era mai flexibilă pe-atunci, oricum. Erau permise şi construcţiile pe traiectoria de aterizare-decolare.
    Dacă poza e-ntr-adevăr făcută în 62, atunci e luată în preajma semaforului marcat de tine pe GMaps - pentru că altfel s-ar fi văzut linia de troleibuz (inaugurată deja).
    Mai e un reper infailibil: borna kilometrică. Atîta doar, că pe DN1 nu prea mai sînt borne azi pe-acolo, aşa că....

    RăspundețiȘtergere
  7. Importanta e ideea ca acolo era un semafor in 1962, ca era cu 5-10 sau 50 de metri mai sus sau mai jos sunt deja detalii. Foarte interesanta mi se pare si informatia cu linia de trolebuz deschisa in 1962. Multumesc pt completari!

    RăspundețiȘtergere
  8. Cel mai interesant este ca semafoarele in acea perioada erau albe. Bine, si orasul era mai curat :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Semafoarele la București au fost negre ( de fapt ceva între bleumarine și gri-antracit) de prin 1950 până prin 1960, apoi au fost albe (de prin 1960 până prin 1978, poate 1980, la început, vreo doi ani, cu stâlpi vărgați alb-roșu, apoi cu stâlpi complet albi) și iarăși negre de prin 1980 până azi...

      Ștergere
  9. eu sunht nascut in 1966 si am copilarit in Baneasa, deci in 62 nu stiu. monumentul era acolo unde e acum breteaua de iesire Aerogarii-DN1. TROLEELE 81 si 82 intorceau facand juma de bucla in fata aeroportului,unde era statia de coborare,traversand soseaua,iar urcarea era unde este cladirea mica si verde care mai exista si acum in rand cu banca Transilvania.
    era si o copertina de beton ca o ciuperca. acum e pasajul.

    RăspundețiȘtergere
  10. revin. era o bretea perpendiculara pe DN1, chiar unde e acum monumentul, vorbesc de anii 70. unde e marcat X, nu era nimic in plus fata de azi;ceva verdeata. iar cladirea veche de pe Gratioasa,vizavi de Autoritatea Aeronautica de azi-era posta;se vede si pe wikimapia.

    RăspundețiȘtergere
  11. tot eu. vad un stalp al balizajului pistei aeroportului sau mi se pare? daca e asa, am dezlegat misterul. parca la vreo 70-100m de capatul buclei....

    RăspundețiȘtergere
  12. Vin cu o presupunere poate ciudată 8dar nu prea...) privind rostul acelui semafor, acolo, atunci...Eu ţin minte foarte bine "atmosfera" traficului din epocă, circulaţia era mică, autobuzele şi troleibuzele întorceau, parcă, fără să aibă nevoie de semafor etc.
    Însă, în anii 60, se făcea mare caz de "conflictul" posibil dintre pista de aterizare-decolare a aeroportului şi şoseaua (DN 1) ce trecea pe acolo. E foarte probabil că semaforul servewa ca să opească circulaţia vehiculelor pe şosea atunci când urma să aterizeze un avion.Pare ciudat, dar aşa se gândea pe atunci. Mai târziu, în a doua jumătate a anilor 60, când s-a introdus iluminat public pe şosea, până încolo, spre intersecţia cu Privighetorilor, ÎN ZONA ÎN CARFE ŞOSEAUA "INTERSECTA" PISTA, NU S-AU INSTALAT STÂLPI PENTRU ILUMINAT, CI TUBURI FLUORESCENTE ÎN LĂMPI SPECIALE, FIXATE LA CIRCA 1,50 METRI DE LA SOL. (Ca să nu se lovească avioanele de stâlpi, pasă-mi-te...). Atunci de ce nu şi un semafor ? Decolările-aterizările erau oricum rare. Ceva mai la nord, la CFR Centrua, până prin 1967,, cred, nu era pasaj, ci barieră, care se închidea bine-mersi, cu una-cu două, şi stăteau maşinile pe şocea, şi aşteptu, că pricum nu erau multe...Aşa era pe atunci !

    RăspundețiȘtergere
  13. Vedeți că mai era un semafor pentru avioane, n-avea legătură cu bucla. Deci când ateriza un avion se punea roșu pentru mașini.

    RăspundețiȘtergere
  14. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  15. Nu cred. Troleibuzul 81 a fost adus in Baneasa in 1952 (pînă atunci intorcea la Scînteia). Firele de inalta tensiune nu se vad, poza e facuta sub nivelul lor iar semaforul nu e pentru ca treceau avioane in aer (ce aberatie!) ci pentru troleibuzele care intorceau chiar acolo dar și pentru alte mașini care aveau nevoie ca traficul pe DN să fie din cînd în cînd oprit pentru ele.

    RăspundețiȘtergere