Cum mergem de la Guvern spre statuia Eroilor Aviatori, pe dreapta la numarul 16, intalnim un prafuit service auto. O privire mai atenta dezvaluie un garaj de tipul "grajd", cea mai bine pastrata constructie de acest fel din Bucuresti , construit in stilul Art Nouveau in perioada ce atit de frumos a ramas cunoscuta in istorie ca "La Belle Epoque".
In vremea noastra e gresit cunoscut sub numele de "vechile garaje regale" cu care de altfel nu are nici o legatura, bucuresteanul de acum 60-70 de ani le numea simplu garajele Leonida sau Atelierele Leonida.
Pe frontonul aflat deasupra intrarii principale citim "AUTO GARAJ", iar grilajele portilor pastreaza in mijloc monograma "AL" de la "ATELIERELE LEONIDA"
Dar cine era Leonida?
Leon Leonida patronul firmei Leonida&CO a fost: membru fondator al ACR, cel mai cunoscut dealer de masini interbelice si unul din marii industriasi romani in domeniul auto. Asta la o privire sintetica, in realitate Leon Leonida a fost un mare pasionat de automobile, pilot de curse si om care a crezut in pasiunea lui. Daca comunistii nu ar fi intrerupt firul natural si firesc al Romaniei, acum, Leon Leonida ar figura in manualele de istorie ca visul si exemplul capitalismului romanesc, un soi de Rockefeller autohton.
Urmand cronologic evolutia firmei Leonida&Co regasim jaloanele maturizarii Romaniei moderne.
-1904 Leon Leonida participa la infiintarea ACR.
-1906 Bosch patrunde in Romania prin intermediul Leonida&Co.
-Constructia "garajului" cred ca poate fi pusa in legatura cu subscriere din 1910 a Bancii Marmorosch-Blank la capitalul Societatii Leonida&Co .
-Primul Razboi Mondial, Crucea Rosie dispune de 500 automobile transformate in autosanitare cu 4 paturi pentru evacuarea ranitilor amenajate in atelierele Leonida&Co.
-1936 STB ( stramosul RATB-ului ) achizitioneaza 100 sasiuri Renault, 100 sasiuri Chevrolet si 20 sasiuri Henshel pe care le incredinteaza Atelierelor Leonida pentru carosarea lor in autobusuri.
O fotografie deosebit de interesanta surprinde show-room-ul firmei Leonida&Co, foarte probabil cel aflat pe Bulevardul Magheru 28-32, actualul loc de desfacere pentru colesterol al KFC-ului. Analiza fotografiei furnizeaza si anul aproximativ al realizarii. Pe un panou publicitar aflat in stanga intrarii sunt afisate automobilele comercializate: Cadillac ( produs din 1903 pana in prezent ), La Salle ( 1927-1940 ), Chevrolet ( 1911-prezent ), Oakla_?, Pontiac ( 1926-prezent )Este clar ca limitele sunt date de LaSalle cu perioada 1927-1940, dar autovehicolul aflat in fata show-room-ului un autobuz Chevrolet, din cele comandate de STB, restrange aceasta perioada la 1936-1940 cu evidente apropieri de anul 1936. UPDATE! Oakland (masina initial neidentificata din lista ) s-a fabricat intre 1907 si 1931 ( probabil lista surprinsa in fotografie a fost scrisa inainte de incetarea productiei in 1931 si era vizibila cel putin pana in 1936 ). Aceias fotografie ne indica si faptul ca Leonida&Co comercializeaza: accesorii Chevrolet, piese de schimb si frigidaire. Urmatoarele fotografii prezinta doua autobuze Chevrolet din dotarea STB, primul fiind identic cu cel surprins in fata dealer-ului Leonida&Co .
-al Doilea Razboi Mondial este pregatit de Atelierele Leonida&Co prin conversiile facute la tancul R2 sau in timpul razboiului prin contributia la tancurile: TACAM T-60 si "Vanatorul de Care R 35", din pacate razboiul in acest colt de Europa a fost castigat de sovietici cu finalul previzibil: distrugerea a tot ce a insemnat burghezie, intelectualitate si traditie romaneasca.
De parca nu ar fi fost de ajuns toate "ratacirile" Romaniei contemporane, acest monument este propus pentru a fi transformat in , ia sa ghiciti.... muzeu auto romanesc? Gresit :( . Teatru pentru tineret!!! Poate ca va intrebati ce legatura are coada vacii cu stampila primariei. Pai are! N-ati auzit de "Conu' Leonida fata cu reactiunea"? Mda e o gluma trista :( .
Langa "Atelierele Leonida" se gaseste o alta constructie, aparent tot un garaj. Stilul arhitectonic indica o apartenenta la anii 30-40, dar despre aceasta constructie voi vorbi intr-un alt episod.
Daca v-a placut poveste va astept si-n alta seara ...
In completare adaug doua fotografii aeriene de la Microsoft Live Maps care dau adevarata dimensiune a acestor ateliere oarecum nebanuita la o privire din strada.
„Sergiana” s-a întors la Sebastian
Acum 11 ore
portile din dreapta , unde se urca la nivelul superior, sunt o replica..stiu eu!Ha,Ha, Ha,, dar sunt mandru de ele!
RăspundețiȘtergereCladirea din stanga este acum garaj al SPP (intrarea se face pe strada din stanga) si a fost inainte de 1989 garajul ce deservea coloanele oficiale ale lu Ceasca & Co. Cei care au lucrat pe acolo il numesc tot Leonida, sustinand ca este parte dintr-un complex alaturi de cladirea din dreapta (care gazduieste un service, o unitate de pompieri si garajul guvernului cu intrare prin spatele cladirii). Ar putea fi interesanta si o cladire din zona pe care o banuesc tot garaj, in Piata Victoriei pe Ana Ipatescu, vis a vis de Orange, prima casa (alte repere: iesirea statiei de metrou si o sucursala BRD)are in curte ceva de acest gen.
RăspundețiȘtergereImaginile spun totul.
RăspundețiȘtergere