Pentru inceput ne vom ocupa de cele cateva garaje si atelierele auto din Bucurestiul acelor vremuri care au supravietuit pana la noi.
Acestea se incadreaza tipologic in doua variante principale:.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5I7I-owkQhhAccuYpX1GVB-qYVhniQiEz3-X5nm2J5CB1hyphenhyphen_A1MWbI4uLyVdbjkN98WAUuy-mxP_kTIjSAtg-4nB99bvYNhnYhcWVLlE3r5K8wtugSqKO1cfipdxy7S_YTrUX1iTVVX4/s320/steuard's.jpg)
Garajul cu parter inalt unde avea loc servisarea masinilor si un etaj unde se aflau birourile sau spatiile de depozitare a pieselor. Acest model este inspirat de vechile grajduri apusene cu locuinta la etaj. De fapt multe din aceste grajduri, dupa declinul transportului hipo au fost transformate in garaje-ateliere auto.
Garajul modern specific epocii industriale cu un singur nivel, are forma de basilica romana sau de hangar, cu o nava centrala inalta si una sau doua nave laterale mai joase. La acest model sunt prezente numeroase luminatoare ( geamuri ) pe acoperis. De fapt foarte multe spatii industriale din acea perioada sunt construite in acest fel.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjlDEtByMpVz-neDyvtzloW8-sHijejg45CP5SXCCDWbeud2skB2JdF6Iykb51k-Vau0s9tvoQH0hGyRUySFv667L7bpN4qSHj_OiudHimd1CLNvIuEefL0QqJFE088jb_oGszsqq5L-uM/s320/semmes.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrRyxjzLw3-QgNvaYaFsh_7PG0fZMaUBFBZv83ryZn1zsUyqj_gS3HJZOHHy_FwNt8xC8amXSFi3x1k1kggwP7gW928DaiBx6MGa-Ky6ppCleYKlZ0OTv5Jv4P7Sh_Gd3Mf2_P7hR29vM/s320/williard.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjM6Z4EgGC_RYcNJUUbVYY3OWlks5zsPNyhtxB4fgShfZ3OVPSLL4664jxKCOBGAIwJEkMD1r_J1ST2xq25ZtEDRxukU3BZRj9scLLkbY9b8anEkt0RaxcxywaFmW2KdqndSvWzDpvtN9o/s320/hacket.jpg)
Garajele atelier aveau atit rol de mentenanta a autovehiculelor cat si unul mai creator de modificare a lor. Astfel multe masini erau importate doar la stadiul de sasiu iar atelierele confectionau caroserii in functie de cerere: autospeciale, ambulante, autobuze etc
Poate trecerea in revista a catorva date vor intregii tabloul auto romanesc al acelei perioade:
-primul automobil a fost importat si folosit in Bucuresti in 1889 de catre Barbu Bellu.
-la 5 Aprile 1904 a luat fiinta Automobil Clubul Roman ( ACR ),se numara printre primele 10 cluburi de profil din Europa, de fapt Romania se numara printre primele 10 tari din Europa care a introdus automobilul pe drumurile publice.
-in 1901 circulau in Bucuresti 12 automobile intre care si un Buick
-Romania a fost a sasea tara din lume care a organizat curse de automobile ( dupa Franta, SUA, Anglia, Germani si Italia ), celebra cursa a fost organizata de ACR in chiar anul infiintarii sale ( 1904 )pe ruta Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti. la cursa a aparticipat si Marta Bibescu prima femeie conducatoare auto brevetata din Romania. Clasamentul a fost urmatorul:
Locul 1 . George Valentin Bibescu - Mercedes
Locul 2 . Leon Leonida - Mercedes
Locul 3 . N. Niculescu Iarca - Cudell
Locul 4 . C Vidal - Gobron
Locul 5 . Al Prager - Oldsmobil
Locul 6 Al. Darvari - Fiat
- 8 Noiembrie se organizeaza la Bucuresti prima cursa de viteza pe Soseaua Kiseleff, pe primul loc se claseaza Leon Leonida cu un automobil Gobron
-in 1910 in Romania erau inregistrate 800 de automobile din care peste jumatate doar in Bucuresti.
-primul camion a aparut in 1910, in 1911 primul camion din Romania( Berliet ) transporta butoaie cu bere de la fabrica BRagadiru.
(pentru sursa datelor vezi Wikipedia )
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh59yk9V_7yVQI00SVE7fgjG-CbrbKLryEtEK7i4wS9_l3jm32L4-WnXEUUW_iyljR2MpgvA5yTb3Kok4_PFKD2QZeJJd_uBudgCWtBkbK5OrMe16FanWH_plFsKrAdOmvh-C1VGbQKZKk/s320/accident.jpg)
Explicatii foto:
Foto 5. Unde se reparau masinile stricate?
Foto 1. Steuard's Garage Washington cca 1920, garaj tip "grajd" cu showroom, in fata se vad masini la stadiu de sasiu+cabina ce urmeaza sa fie "personalizate" de carosieri in functie de cererea clientilor.
Foto 2. Hackett Motor Co. Jackson Michigan, garaj tip "basilica" sau hangar ( interior ).
Foto 3. Williard Service Station, Washington 1919, garaj tip "basilica" cu o singura nava laterala, specializat in acumulatori.
Foto 4. Semmes Motor Co, Washington 1926.
( Provenienta fotografiilor www.shorpy.com )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu