miercuri, 10 februarie 2010

Inceputurile diagnozei computerizate la Volkswagen



Pentru actualii posesesori de noi masini VW diagnoza computerizata este un lucru banal, chiar firesc. Probabil aproape nimeni nu isi mai pune intrebarea cand a aparut conceptul de diagnoza computerizata , convinsi fiind, ca el este o inventie de la sfarsitul anilor 80.
De fapt povestea incepe la mijlocul anului 1971, cand Volkswagen doteaza masinile sale ( type 1, 2, 3 si 4 ) cu o mufa de diagnoza.
Prin mufa respectiva se facea strict diagnoza partii electrice a masinii. Dar ideea de diagnoza, lansata de Volkswagen, cu aceea ocazie insemna mult mai mult.

In imaginea de mai jos standul de testare si mufa de diagnoza asa cum apar intr-o brosura de prezentare pentru VW Typ 3 Variant.

Practic toate sistemele masinii erau testate ( motor, directie, frana, lumini, instalatie electrica etc ) iar datele erau centralizate de, sa-i zicem, computer.






La finalul diagnozei clientului ii era oferit un buletin printat de centralizatorul standului cu rezultatele testelor efectuate pe masina sa.





Pentru ca vorbim de nemti si de Volkswagen evident ca lucrurile nu se reduceau strict la o diagnoza facuta cand se nimerea pe principiul miortic "las' ca merge ( si ) asa". Odata cu masina venea si o mapa de service in care erau trecute reviziile ( mai jos puteti vedea fotografii cu mapa de service a primului meu Variant, aflat in acest moment in conservare ) .



La fiecare 10.000 km se efectua diagnoza si lucrarile de intretinere a masinii ( Diagnose und Wartung ) , iar la fiecare 5000 km schimbul de ulei ( Schmierdienst ).


Mapa de service continea si un carnet cu cartela perforata folosita la centralizatorul standului de diagnoza si care indica tipul de teste specifice numarului de kilometrii la care se facea diagnoza.





Fericita intamplare face ca mapa de service a primului meu Variant sa contina si un buletin de diagnoza. Am postat special fotografii la rezolutie mai mare pentru a putea fi studiat pe indelete de orice pasionat. Frumos este ca pe langa datele, mai mult sau mai putin sterile, printate de masina, tehnicianul sau inginerul de service a adaugat propriile sale constatari si a facut si o scurta analiza.


Detaliu de pe buletinul de diagnoza cu valori ale geometriei rotilor, rezistenta lunetei incalzite, temperatura uleiului, compresia pe cilindrii etc



Dar ideea de computer este mai veche la Volkswagen si a aparut la sfarsitul anilor 60 odata cu introducerea pe motoarele de Typ 3 a injectiei controlate electronic.




Evident ca publicitatea a ilustrat pe masura acesta performanta a unei masini "populare".



6 comentarii:

  1. mufa aceea pt diagnoza ma gandesc ca nu era o optiune standard pe typ3. Era standard pe modelul Lux sau nici pe acest model?
    si unde era amplasta mufa?

    RăspundețiȘtergere
  2. Mufa era in compartimentul motor si era/este acoperita cu un capac. Cred ca era in dotarea standard la toate typ3-urile model 72 ( incepand cu August 71 ). Sau poate nu... Studiem ;).
    PS As aprecia foarte mult daca cei care posteaza pe aici si-ar si semna, intr-un fel, postarile ( Mimi, Fifi, Titi etc ). Eu imi afisez numele real asa incat nu cred ca cer prea mult. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  3. typ3-ul verde pe care l-a avut tata pt piese din 72 nu a avut mufa dar nu era modelul Lux
    scuze ca nu mi-am afisat numele ,chiar este normal sa stii cu cine vorbesti:)

    RăspundețiȘtergere
  4. Discutabila problema: poate cineva, in decursul timpului, a ajuns la concluzia ca nu mai e nevoie de ea. Sau nu totae masinile au fost dotate cu mufa de diagnoza si aici, ma gandesc, in special la cele destinate exportului. Mufa si cablarea masinii pt asa ceva presupunea un cost care devenea nejustificat daca masina era exportata intr-o tara care nu cumparase si standul de diagnoza.
    Ca sa depasim faza de presupuneri ar trebui scris la Wolfsburg pentru lamuriri. Probabil, cand timpul imi va permite, am s-o fac.
    Multumesc pt interesul acordat!

    RăspundețiȘtergere
  5. da' stiu ca nu se omora fostul proprietar cu mersul, 5000 km/an e destul de putin. a pastrat-o pt. tine!! lucky you

    RăspundețiȘtergere
  6. E o poveste mai lunga. Fostul proprietar a cumparat masina "de noua" din Germania pentru ca in anul ala se schimba regimul vamal ( 1972 ) iar "noua ordine" presupunea o vama de 100% ptr o masina adusa din Vest. Pana in 1980 masina a stat in garaj facand doar cate un drum sau doua pe an, pana in Germania. Din 80 pana in 86 a mers prin Ro avandu-se foarte mare grija de ea. In 86 arata ca noua. Interior impecabil ( caramiziu ) exterior la fel ( verde turcoaz metalizat - culoarea originala ). Mergea ceas! Apoi a urmat o perioada oarecum nefasta: 2 incendii au distrus interiorul si instalatia electrica. Bancheta spate si plafonul au fost refacute in stil mioritic cu materialele disponibile la aceea data. A mai trecut si prin vreo 2-3 accidente nu foarte grave dar care au dus la revopsirea masinii si interventia altor meseriasi romani si tot asa ... Acum sta intr-un garaj la Breaza asteptand vremuri mai bune.

    RăspundețiȘtergere