joi, 26 noiembrie 2009

STEAGURILE - poezie de Carmen Sylva


traducere de Ion Gorun

Batranele steaguri sfinte si eu
Ce singure stam noi pe pace -
Legende, in cinste, solemne mereu, -
Cu noi lumea n'are ce face.

Din lupte purtate de mult, am ramas
Fasii sfasiate - atarnand, -
Acum ne uitam, si stam fara glas,
Eroi vor fi altii la rand.

Batranele steaguri sfinte si eu
La praznice suntem purtate,
Solemne stam altfel, acasa mereu,
In ruga si'n singuratate.

Aparuta in "Calendarul Lumii Ilustrate" 1916


Intrebarea sadita in mintea mea, inca din clasele primare, "Ce a vrut sa spuna poetul in aceasta poezie?" nu-mi da pace si nu ma lasa sa ma rezum doar la simpla afisare a versurilor.
Carmen Sylva ( pentru cei care au deschis un manual de istorie ultima data acum 20 de ani ) este pseudonimul de scriitoare si artista al Elisabethei Pauline Ottilie Luise Zu Wied sau mai pe scurt Regina Elisabeta a Romaniei, sotia Regelui Carol I . Oricat de tentanta ar fi ideea de a ma lansa intr-o mica lectie de istorie in care sa va povestesc realizarile colosale ale primului rege al Romaniei sau performantele artistice dar mai ales sociale ale distinsei sale doamne, rezist si ma limitez strict la poezia in discutie.
La prima lectura mi-a placut, la a doua am incercat sa-i inteleg sensul. Ce este aceasta poezie?
Mi-a placut sa cred ca este tristetea nostalgica a fostei Prime Doamne a tarii. In 1914 Carol I moare fiind urmat de Ferdinand la conducerea regatului. Prima Doamna, Elisabeta a Romaniei, ii supravietuieste aproape doi ani , in februarie 1916 isi urmeaza ilustrul sot la cele vesnice. Poezia este aparuta la inceputul anului 1916 si probabil este scrisa tot atunci. Citind poezia nu poti sa nu vezi imaginea nostalgica a batranelor steaguri ( poate cele din razboiul de independenta, poate cele din razboaiele balacnice sau poate cele de la incoronarea primului rege al Romaniei ) scoase la manifestari publice alaturi de fosta Prima Doamna.
Versurile "Eroi vor fi altii la rand" privite acum la aproape 100 de ani distanta par profetice. Batrana Regina Elisabeta nu va apuca sa mai vada deznodamantul primului razboi mondial, creeare Romaniei Mari si celebra incoronare de la Alba Iulia a regelui Ferdinand si a succesoarei sale Regina Maria dar pare sa fi intuit cele ce aveau sa urmeze ...
Gata, cred ca m-am aberat suficient :) . Despre Carmen Sylva voi mai scrie pe aici, promit!
A si mi-ar place sa postez si versiunea initiala in limba germana dar din pacate nu o am.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu