duminică, 15 noiembrie 2009

Catarama de strajer

Cu ani de zile in urma am gasit in magazie o veche catarama. Mai bine zis o jumatate de catarama care a apartinut unui strajer.
Dar cine erau strajerii? In 1938 este instituita, sub patronajul regelui Carol II, o organizatie paramilitara numita "Straja Tarii". Din organizatie faceau parte obligatoriu toti baietii intre 7 si 18 ani si toate fetele intre 7 si 21 de ani. Un material foarte interesant legat de aceasta organizatie gasiti si pe sit-ul Rezistenta Urbana.

Catarama in discutie era constituita din doua bucati care se impreunau. Era realizata din tabla de bronz prin presare. Jumatatea pastrata prezinta inscris intr-un chenar titulatura organizatiei "STRAJA TARII ".


La o privire mai atenta am descoperit si un marcaj ce cu siguranta apartine atelierului in care a fost produsa "OETA".
Pentru o mai buna citire am indepartat depunerile de pe suprafata cataramei cu o perie de fibra de sticla pentru a nu deteriora metalul.
In urma acestei operatii a mai aparut un cartus in care din pacate nu am putut citi ( cu dificultate ) decat o singura litera "T".


In 1940, odata cu plecarea lui Carol II, organizatia este desfintata dar nu pentru mult timp. In anii comunismului organizatia Pionierilor a luat locul Strajerilor.

Organizatia comunista a Pionierilor a preluat de la disparutii Strajeri uniforma aproape neschimbata.

Copii in uniforma de Strajer, sursa foto aici ...


... si copii in uniforma de pionieri ( sursa foto aici ).


Daca comparam centura de Strajer cu cea de Pionier ne dam seama de cata lipsa de inspiratie au dat dovada comunistii sau poate nu era vorba doar de lipsa de inspiratie.



Sursa foto.

Desi mi-ar place sa continui discutia despre conjunctura in care au aparut aceste organizatii si despre rolul lor in dezvoltarea tineretului ma opresc pentru moment aici.

6 comentarii:

  1. Eu detin "Manualul Strajerului" a fost al fratelui bunicii mele, o carte foarte interesanta si care mi-a folosit drept "manual de supravietuire" cand am inceput sa bat muntii cu cortul in spate :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesant! Mi-ar place sa-l vad :) . Parerea mea este ca organizatiile de si pentru tineri sunt bune atit timp cat nu-s politizate.

    RăspundețiȘtergere
  3. Daca vrei pot sa ti-l imprumut pentru studiu, este foarte interesant :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Centura arata ca in imaginea din link (sper sa functioneze).
    http://img180.imageshack.us/i/strajatarii.jpg/%5D%5BIMG%5Dhttp://img180.imageshack.us/img180/5165/strajatarii.th.jpg
    De fapt nu scria OETA ci OETR (acesta era numele organizatiei din 1935 si pana in 1938, cand sa schimbat numele si au introdus obligativitatea de a fi membru. Pe partea de jos, unde e litera, era codul lotului.
    Despre partea cu lipsa de inspiratie, a fost doar o coincidenta, primii pionieri avand costumele dupa indicatia Moscovei. La inceput doar cravata rosie simpla, apoi s-a introdus camasa alba, pt ca dupa 1966 sa apara snururile de grad (acestea le aveau si strajerii), si banda tricolora pe cravata.
    Un lucru este sigur. Organizatia Straja Tarii a fost precursoarea pionierilor in multe privinte.

    @idefix. M-ar interesa si pe mine ceva scanuri din manual. Ar prinde bine pt un studiu pe care-l fac despre organizatiile de tineret.

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc pentru completari ( le-am vazut cu mare intarziere )!

    RăspundețiȘtergere
  6. Cumpar CAMASA DE PIONIER,in orice stere.Cordeluta,Basca de PIONIER.
    Reviste "CUTEZATORII" 1972-1988

    contact; lehelhirth@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere