duminică, 8 noiembrie 2009

Garajul ACR

La postarea despre garajul Adler, dl Cornel, semnala existenta in apropiere a unui alt garaj interbelic. Duminica fiind o vreme frumoasa ( numai buna de o plimbare cu masina ) am facut o vizita si acestui garaj.
Garajul, situat pe strada Soldat Grigore Raducanu si apartinand ACR ( Automobil Clubul Roman ), este unul de tipul "grajd" cu spatii pentru birouri, depozite etc, la etaj. Cladirea, aflata intr-o stare de degradare, nu impresioneaza arhitectonic foarte mult. Fatada, de caramida aparenta rosie specifica constructiilor industriale din prima jumatate a sec XX, este foarte simplist realizat comparativ cu garajele similare de pe strada Epsicop Chesarie sau Uranus. La aspectul dezolant contribuie si constructiile adaugate ulterior (constructia pt. marirea garajului, geamurile de forme si proveniente diferite, usile de tabla etc )


Dar pentru ca veni vorba de ACR profit de ocazie si doresc sa va prezint o emblema si o insigna ACR.
Automobil Clubul Roman a purta pana in anul 1948 denumirea de Automobil Club Regal Roman.

Emblema Automobil Club Regal Roman.
Un foarte bun articol despre ACRR si soarta acestuia in comunism gasiti in Romania Libera.

Emblema ACR pentru masina era in perioada comunista ( dupa reanfiintarea clubului in 1967 ) reprezentata de o roata dintata si cromata, inscriptionata "AUTOMOBIL CLUBUL ROMAN" avand in centru steagul Romaniei ( cu stema RSR ) inconjurat de o coroana de lauri. In partea de sus a coroanei se aflau initialele clubului "ACR". Emblema se prindea pe caroseria masinii prin trei nituri.


Si pentru ca intr-un club auto sunt inscrise pe langa masini si proprietarii lor si acestia beneficiau la randul lor de o insigna identica ca forma si aspect cu emblema ce se prindea pe masini.

Insigna mi se pare foarte frumoasa si mai ales bine realizata. Pentru ca nu-mi mai gasesc subler-ul sa masor dimensiunile exacte am desenat o scala gradata care va va ajuta sa va dati seama de dimensiuni. Scala este gradata la 10 mm.



De curand am gasit un anunt de vanzare pentru un Ford V8 ( 1935 ) din Bucuresti. Anuntul era insotit de doua fotografii de epoca si una cu masina in starea actuala.
La prima fotografie de epoca ( pe ambele le gasesc foarte frumoase asta fiind si motivul pentru care postez si cea de a doua fotografie ) apare deasupra numarului de inmatriculare o emblema ce seamana foarte mult cu emblema ACR-ului. Atit cat pot sa disting imi face impresia ca in partea de sus a emblemei s-ar afla o coroana regala. Daca asa stau lucrurile inseamna ca emblema ACR pentru masini este inspirata de cea a ACRR-ului. Orice lamurire in acest sens este binevenita.


Pe calandru se mai vad alte trei embleme din pacate imposibil de identificat din fotografie. Am incercat s-o contactez pe doamna din anunt pentru lamuriri suplimentare dar din nefericire actiunea a ramas fara succes.

6 comentarii:

  1. Mai căutam garaje vechi!
    Interesantă istoria ACRR, multe nu ştiam despre el!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cladirea asta nu a fost garaj , acrul a intrat in ea in anii 70 , aici functiona un atelier de confectii metalice, locuiesc in zona din 1960.

    RăspundețiȘtergere
  3. Utile completarea pentru destinatia cladirii in anii '60-'70. Dar ar fi interesant sa stim ce a functionat acolo, initial, in perioada interbelica. Daca voi gasi date suplimentare voi reveni asupra subiectului.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am aterizat si eu aiurea pe forumul tau, nisto. Ref cladirea de pe strada mea, ca asa am ajuns pe aici, ti-a zis omul , atelier de confectii metalice, locuiesc vis a vis, bunicul are 83 de ani si confirma informatia.

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc pt informatie! Este bine ca s-a pastrat si acest atelier. In zona mai sunt si alte cladiri "industriale" din prima jumatate a secolului trecut. Desi multe nu au o arhitectura sau istorie impresionanta sunt utile pentru ca marcheaza etape ale dezvoltarii urbane dintr-o vreme pentru care nu avem informatii facile.

    RăspundețiȘtergere
  6. interesant materialul despre acr ,dar eu sunt interesat de emblema ,as dorii sa cumpar una sau mai multe ,am vazut undeva ca ar fi 3 model in timp.
    Va multumesc si astept un semn la tel:0727772508 sau lontosconstantin@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere