In urma cu ceva vreme vorbind de Atelierele Leonida aflate langa P-ta Victoriei prezentam si reprezentanta de vanzari a acestei firme aflate pe B-dul Take Ionescu ( actual Magheru ) ilustrata cu o fotografie luata de aici: http://autoturism.rdslink.ro/ist.htm ( vezi fotografia de mai jos ).
Cu ocazia Targului Anticarilor din aceasta primavara de la Parcul Carol am achizitionat o superba fotografie in care apare o alta reprezentanta Leonida&Co si pe care am s-o prezint mai departe.
Cate reprezentante Leonida&Co functionau in Bucuresti in acelas timp? Greu de spus ... Intr-un episod anterior vorbeam de o "noua" reprezentanta pe Calea Victoriei la numarul 53 asa cum aparea in cartea de reparatii a unui autovehicul american. Studiind cartea Abonatii S.A.R. de Telefoane a Bucurestiului din 1938 am gasit nu mai putin de patru reprezentante ale acestei firme: cea de pe B-dul Take Ionescu ( sediu central daca-l putem numi asa) si inca trei citez: "Soc Anonima Romana de Automobile si Leonida& Co Unite la adresele: Sos Jianu 1, Luterana 29-31 ( asta pare a fi la garajul de pe Lutherana prezentat intr-o alta postare ) si B-dul I.C. Bratianu 64-66".
Fotografia m-a cucerit de la prima vedere. Are farmecul vietii urbane interbelice, a unei lumi disparute s-au din care se mai pastreaza foarte putine lucruri. Nu am reusit sa stabilesc unde anume a fost facuta fotografia, nici macar daca a fost facuta in Bucuresti sau intr-un alt oras.
Imaginea surprinsa este cea a unei strazi pavata cu piatra cubica, cu trotuare curate, marginite de borduri ingrijite ce indica situarea ei intr-o zona centrala. In planul cel mai apropiat avem o alta strada si o cladire ce adaposteste la parter un magazin mai deosebit asa cum indica reclama aflata deasupra intrarii " PULBERE PENTRU VANAT / REGIE / DEBIT SPECIAL / TUTUN TIMBRE POLITE/ CARTI DE JOC ETC ".
Pe trotuar un lustrangiu descult isi asteapta clientii iar nitel mai incolo un grup de domni ingrijit imbracati cu sacouri si palarii par a discuta relaxati. Un domn s-a oprit din traversare sa priveasca catre fotograf. Pe acelas trotuar cu personajele prezentate se plimba nestingherit si un catel ( l-am botezat "catelul puricelul" ).
Tot in prim plan dar pe partea cealalta a strazii se afla un debit de ziare. Numele ziarelor vandute aici tapeteaza atit chioscul cat si un stalp aflat la marginea strazii. Ziarele identificate ofera o incadrare cronologica a fotografiei mult prea larga: Universul, Lupta, Curentul, Realitatea, Dimineata, Adevarul. O trasura cu doi cai asteapta langa chioscul de ziare prin fata caruia trece un copil carand o sacosa si a carui atentie este captata de ziarele aflate pe tejghea.
Dupa debitul de ziare se afla sediul Leonida&Co, pe coltul strazii ce vine din stanga (dar care nu se continua pe partea cealalta a strazii noastre). Cladirea pare noua si de fatada ingrijita atarna reclame: una la Chevrolet (indicata cu sageata rosie ), o alta se pare la anvelope . Deasupra reclamei la Chevrolet se afla un indicator orientat catre strada din stanga pe care in interiorul unei sageti este scris "Benzina"
Pe zidul reprezentantei ce da spre strada laterala sta scris n partea de sus mare "BENZINA" iar imediat dedesupt cu litere mai mici "REPREZENTANTA" iar dedesupt sigla firmei cu litere cursive de mana leonida&co. Sub sigla firmei vehiculele comercializate: Chevrolet Cadillac ( pe primul rand ) si Pontiac Oacland pe urmatorul. Sub toate acestea o sigla sub forma unei stele cu 8 colturi si un nume ilizibil in centru (banuiesc ca este ceva legat de o companie petroliera sau retea de distributie produse petroliere ).
Aceasta fotografie pare sa aduca un element nou in studierea evolutiei si activitatii firmei Leonida&Co si anume activitatea de distributie benzina prin benzinarii proprii. Ramane de vazut daca aceasta se desfasura in nume propriu dar avand in vedere sigla cu 8 colturi as fi inclinat sa cred ca activitatea se desfasura in cadrul unei francize.
Reclamele scrise pe zidul reprezentantei ajuta si la datarea fotografiei. Autovehiculele ce apar mentionate au limite de construire si comercializare ( ca vehicule noi ) dupa cum urmeaza: Chevrolet din 1911 pana in prezent, Cadillac din 1903 pana in prezent, Pontiac din 1926 pana in prezent si Oacland din 1907 pana in 1931. Incadrarea cronologica, in aceste conditii, se putea face intre limita inferioara a Pontiacului 1926 si punctul terminus al productiei pentru Oakland 1931. La o privire mai atenta am reusit sa identific si numele unei alte masini comercializata de Leonida@Co si inscriptionat pe zidul nostru: La Salle, din care sunt vizibile hastele orizontala si verticala a literei "L" si "S"-ul din cuvantul "SALLE" acoperit de reclama la ziarul Curentul ( vezi foto mai jos). LaSalle (1927-1940) restrange nitel datarea fotografiei in intervalul (1927-1931 ) . Evident incadrarea este una sintetica, reclama putand sa fi rezistat pe peretele casei si dupa anul 1931 fara a fi modificata.
Am incercat sa identific locul exact al fotografiei ( oras, numele strazii ) pe baza a doua elemente ce apar in fotografie si care de obicei au o durata de viata mai mare in cadrul unui oras si aici ma refer la biserici.
Prima biserica este indicata de cele doua turle hexagonale cu arcade la ferestre ce apar in spatele frontului de case aflat pe partea dreapta a strazii noastre in zona unde strada coteste la stanga. Fotografia nu lasa sa se vada daca e vorba de doua turle principale situate deasupra naosului sau de doua turle aflate deasupra pronaosului la fatada unei biserici. Din pacate cautarile in aceasta directie nu au fost incununate de succes. Turlele in partea de sus au o forma atipica care le detaseaza net de altele similare. Turlele hexagonale sunt, de altfel, destul de raspandite in arhitectura bisericeasca din partea de sud a tarii, vezi de exemplu Biserica Kretulescu .
In aceste conditii mi-am indreptat atentia catre ceea ce parea o a doua biserica aflata pe partea stanga a strazii la doua case de reprezentanta Leonida&Co. Am presupus ca acolo ar f i vorba de o a doua biserica din cauza a ce parea a fi o turla pe acoperisul imobilului. Cercetarea mai atenta a fotografiei indica un imobil impunator, cu etaj. Frontonul cladirii decorat cu trei statui ( vizibile doar doua, prezenta celei de a treia este indicata de simetria compozitiei) este sprijinit, la etaj pe doua coloane parese dorice. Cladirea continua in stanga coloanelor iar cornisa ca de altfel intreaga fatada indica o cladire impunatoare dar laica. Din pacate nici eforturile pentru identificarea acestei cladiri nu au dat rezultate pozitive.
Asa cum spuneam si la inceputul articolului amosfera generala este cea a unei strazi centrale dar nu un mare bulevard sau o strada din apropiere. Imi bazez aceste afirmatii pe lipsa unor cladiri cu mai mult de un etaj si sau pe lipsa sinelor de tramvai. Absenta acestora din urma ar putea sa indice si faptul ca fotografia este facuta in centrul unui oras de provincie.
Am sa revin cu un plan cadastral asa cum rezulta din fotografie ( din strada noastra pornesc alte trei sau chiar patru strazi ) si cu o incercare de schitare a edificiului monumental aflat pe partea stanga a strazii.
Ca prime concluzie legate strict de fotografie: este o ilustrare superba a urbanismului romanesc interbelic. Strada cu magazine este animata dar nu aglomerata. Ii iubesc pe catelul puricelu' , pe baiatul de la chioscul de ziare, pe domnul ce s-a oprit din traversarea strazii pentru a se uita la fotograf, batrana cu desagii ce pare a fi de la tara, domni aflati la taifas sau lustrangiul descult ce s-a ridicat de la locul lui aflat la umbra cladirii sa vada si el mai bine fotograful .
Fotografia a fost realizata la amiaza (orele 12-13 ) asa cum indica umbrele cladirilor si a oamenilor, in plina vara daca e sa ne luam dupa imbracaminte sau trasura acoperita sa-si pazeasca ocupantii de soare.
Paradox ( poate romanesc, poate nu ) desi in fotografia e vorba de o reprezentanta auto singurele vehicule care apar sunt doua trasuri trase de cate doi cai fiecare. Ambele trasuri sunt oprite si par a-si astepta musterii . Poate musteriul trasurii aflate in fata firmei noastre a intrat la Leonida&Co sa-si schimbe mijlocul de transport hipo pe unul modern bazat pe mai multi cai putere, poate ..cine stie sau isi mai aduce aminte?
PS. Pomit sa revin asupra acestei fotografii.
Omule, îmi place mult articolul ăsta, şi ţi-o spun cu o întîrziere pentru care-mi cer iertare.
RăspundețiȘtergereFrumoasă poveste, frumoasă fotografie! Păcat că nu-mi dau seama de unde e luată...
Multumesc! Eheee daca stiam unde-i facuta fotografia... dar aflu eu pana la urma ;) .
RăspundețiȘtergereSalut.Oraselul pare intradevar provincial si muntenesc ,si chiar este:Targu-Jiu ,daca nu ma inseala turlele gemene.Stiam mai de mult de poza ta,dar si de bisericuta aceea,insa abia acum am facut conexiunea intre ele.
RăspundețiȘtergereIn albumul "Romania interbelica" a lui Matei Cazacu,este infatisata o straduta centrala din Targu-Jiu(nu cea din fotografia ta) la al carei capat este o biserica cu turle identice ca cea de mai sus.Nu pot sa o scanez si nu am gasit-o pe net in acea forma.Biserica Sfintii Voievozi a fost se pare terminata in 1764 si in prezent are turlele simplificate,insa sunt destul de sigur ca despre aceasta biserica si acest oresel este vorba.
Pentru ilustrare:
http://www.targujiu.ro/v_bis_sf_vo.htm
http://www.pbase.com/xerius/image/109413281
Pentru date:
http://harta.infoturism.ro/Targu-jiu/Biserica-Sfintii-Voievozi
Si in fine niste poze mai vechi,dar care includ doar un colt din bisericuta:
http://superchimy.files.wordpress.com/2009/08/5-targu-jiu-vedere-generala.png?w=405&h=264
http://superchimy.files.wordpress.com/2009/08/4-targu-jiu-strada-tudor-vladimirescu-2.jpg?w=373&h=231
Sper ca ti-a fostd e folos.Pa
De foarte mare folos. MULTUMESC!!!
RăspundețiȘtergereMagazinul Leonida din fotografie era in Brasov
RăspundețiȘtergereAm si eu fotografia, facuta cu ocazia unui parastas al lui Leon Leonida, pe spate apare informatia, ceva de genul "angajatii firmei in excursie la Brasov cu ocazia pomenirii ...."
RăspundețiȘtergere