Probabil ca toata lumea va spune ca Volkswagen ( masina poporului ) nu este un concept german si ca ideea de masina ieftina, populara, care sa motorizeze si clasele mijlocii si inferioare ale populatiei ii apartine lui Ford revolutionarul industriei auto. Foarte adevarat dar in vreme ce Ford era o initiativa privata, Volkswagen a fost o initiativa "de stat".
Sindicatului unic din Germania nazista DAF ( Deutsch Arbeitfront ) i s-a adaugat o organizatie paralela KDF ( Kraft Durch Freude ) non profit ce avea ca scop "distrarea" clasei muncitoare prin sport, excursii, concerte, croaziere, etc . Cartea lui Gunter Grass "In mers de rac" surprinde, zic eu, destul de bine perceptia germanului de rand asupra organizatie KDF si a actiunilor acesteia.
In 1933 la salonul auto de la Berlin Hitler vine cu promisiunea unei masini populare care sa coste sub 1000 de marci ( pretul unei motociclete ) asta ar fi punctul zero al ideii de Volkswagen. Dar de aici si pana la masina in sine ar mai fi ceva. Dupa mai multe discutii realizarea prototipului masinii poporului ( Volkswagen ) i se incredinteaza lui Ferdinand Porsche care la 22 iunie 1934 semneaza contractul ce stipula in caietul de sarcini urmatoarele:
1. Realizarea a trei prototipuri care daca erau gata in mai putin de zece luni aduceau o compensatie lunara de 20.000 marci realizatorului.
2.Masinile trebuiau sa poata transporta 4 adulti sau 2 adulti si trei copii, sau 3 soldati si o mitraliera.
3.Viteza de croaziera trebuia sa fie 100km/h
4. Consumul mediu sa nu depaseasca 8%.
5. Motorul trebuia sa fie aircooled pentru a nu exista probleme cu pornirea in anotimpul rece.
6. Pretul final sa fie sub 1000 marci.
Echipa lui Ferdinand Porsche era compusa din:
-Erwin Komenda designer sef al companiei Porsche inainte lucrase pentru Steyr si Daimler-Benz
- Karl Rabe inginer sef anterior lucrase la Austro Daimler si Steyr.
-Josef Kales motoare
-Josef Zahradnik ( transmisie si suspensii )
- Franz Xaver Reimspies ( aerodinamica ) lucrase anterior la Austro Daimler el este si designerul logoului Volkswagen
- Josef Mick ( aerodinamica )
Daca avem in vedere si CV-ul lui F.Porsche, lucrase pentru Austro-Daimler ulterior Daimler-Benz si inainte de fondarea propriei companii pentru Steyr, vedem ca echipa era formata din profesionisti fosti colaboratori la mai multe companii auto.
Acest fapt cat si cerinta de a da gata un prototip in zece luni a facut ca noua masina sa fie una "inspirata" din alte masini ale vremii. Un lucru foarte important trebuie retinut: Volkswagen nu era o inventie ci un produs realizat in urma unei comenzi de stat pe baza unui "caiet de sarcini". Astfel aproape toate elementele masinii sunt gandite sa duca la indeplinirea cerintelor initiale. Forma masinii, aceea a unei picaturi de apa este specifica mai multor masini din epoca la care accentul se pusese pe aerodinamicitate. Cu cat aerodinamica este mai buna cu atit creste viteza si scade consumul.
Motorul racit cu aer asigura atit o pornire usoara la temperaturi scazute cat si cheltuieli de realizare si intretinere mici comparativ cu unul similar dar racit cu lichid. Amplasarea motorului in spate a insemnat de asemenea cea mai ieftina varianta constructiva. Spre exemplu amplasarea motorului in fata ar fi crescut cheltuielile prin aparitia unui arbore cardanic si a restului de elemente ce ar fi trebuit sa duca miscarea de la cutia de viteze aflata in fata la rotile din spate.
Motorul racit cu aer asigura atit o pornire usoara la temperaturi scazute cat si cheltuieli de realizare si intretinere mici comparativ cu unul similar dar racit cu lichid. Amplasarea motorului in spate a insemnat de asemenea cea mai ieftina varianta constructiva. Spre exemplu amplasarea motorului in fata ar fi crescut cheltuielile prin aparitia unui arbore cardanic si a restului de elemente ce ar fi trebuit sa duca miscarea de la cutia de viteze aflata in fata la rotile din spate.
Pentru prototipul final s-au realizat trei versiuni notate V1, V2 si V3. Ultimul din serie V3 va fi baza modelului final din care in 1937 se vor fabrica 30 de exemplare ce vor purta denumirea de Volkswagen 30.
Un articol recent aparut pe respectabilul sit prewarcar.com vorbeste de un "pre-prototype of the volkswagen" din 1931. Insasi ideea de pre-prototip are ceva haios in ea dar sa vorbesti de o masina inainte chiar de a aparea ideea care a dus la fabricarea ei mi se pare o incercare usor fortata probabil cu scopul de a creste pretul unei masini de epoca.
Masinile VW 30 ( prezente in primele trei fotografii ) au fost testate pe un total de 2.400.000 km in toate conditiile de drum: sosele, autostrazi, serpentine in Alpi ( fiecare masina a mers minim 50.000 km ).
Cele 30 de prototipuri VW vor fi "reciclate" din ordinul guvernului in 1942 astfel din masinile VW 30 nu ar mai fi ramas decat fotografiile si un model la scara 1/5 folosit in tunelul de vant al universitatii din Stuttgart. Cu toate astea dupa razboi o astfel de masina a aparut in Cehoslovacia urma ei pierzandu-se in timp. Fotografia de mai jos, arhicunoscuta, face parte dintr-o serie facuta cu ocazia "reciclarii" masinilor VW 30. Cateva elemente interesante atrag atentia. Alaturi de prototipuri se afla si un "model final" cabrio. Motorul aflat in prim plan, scos de pe masinile ce urmeaza sa fie reciclate este unul cu doua carburatoare. Asta ma face sa cred ca prototipurile au fost dotate cu motoare cu doua carburatoare. Lucru de altfel normal si firesc la motoarele boxer si probabil doar ratiunile de cost ( cost final sub 1000 marci ) a facut ca masinile de serie sa aiba un singur carburator cu toate problemele tehnice ce au pornit de aici.
Masinile VW 30 ( prezente in primele trei fotografii ) au fost testate pe un total de 2.400.000 km in toate conditiile de drum: sosele, autostrazi, serpentine in Alpi ( fiecare masina a mers minim 50.000 km ).
Cele 30 de prototipuri VW vor fi "reciclate" din ordinul guvernului in 1942 astfel din masinile VW 30 nu ar mai fi ramas decat fotografiile si un model la scara 1/5 folosit in tunelul de vant al universitatii din Stuttgart. Cu toate astea dupa razboi o astfel de masina a aparut in Cehoslovacia urma ei pierzandu-se in timp. Fotografia de mai jos, arhicunoscuta, face parte dintr-o serie facuta cu ocazia "reciclarii" masinilor VW 30. Cateva elemente interesante atrag atentia. Alaturi de prototipuri se afla si un "model final" cabrio. Motorul aflat in prim plan, scos de pe masinile ce urmeaza sa fie reciclate este unul cu doua carburatoare. Asta ma face sa cred ca prototipurile au fost dotate cu motoare cu doua carburatoare. Lucru de altfel normal si firesc la motoarele boxer si probabil doar ratiunile de cost ( cost final sub 1000 marci ) a facut ca masinile de serie sa aiba un singur carburator cu toate problemele tehnice ce au pornit de aici.
Cerintele tehnice ale noului vw nu erau intamplatoare: in 1938 in Germania se inaugurau 1000 km de autostrada.
Teoretic cele mai vechi VW din 1937 au disparut prin reciclare in 1942 cazul masinii aparute in Cehoslovacia cat si figurile "zambarete" ale celor pusi sa distruga prototipurile ma face sa cred ca nu toate masinile VW 30 au fost distruse cu aceea ocazie. Indiferent cat ar fi fost de mari nevoile in vreme de razboi pastrarea a catorva masini nu ar fi schimbat cu nimic situatia de ansamblu. O alta dovada in sprijinul acestei teorii sunt insasi pozele facute cu aceasta ocazie. Desi in poze diferite apare un "nene" cu un ditai ciocanul in mana care pare hotarit sa caseze ba caroserii ba motoare in nici o poza acestea nu apar si avariate de ciocanul meseriasului ;) . Sunt aproape convins ca in viitor o sa asistam si la descoperirea unui VW 30 original. ( pana acum au fost realizate mai multe replici una dn acestea fiind expusa si la muzeul din Wolfsburg )
Teoretic cele mai vechi VW din 1937 au disparut prin reciclare in 1942 cazul masinii aparute in Cehoslovacia cat si figurile "zambarete" ale celor pusi sa distruga prototipurile ma face sa cred ca nu toate masinile VW 30 au fost distruse cu aceea ocazie. Indiferent cat ar fi fost de mari nevoile in vreme de razboi pastrarea a catorva masini nu ar fi schimbat cu nimic situatia de ansamblu. O alta dovada in sprijinul acestei teorii sunt insasi pozele facute cu aceasta ocazie. Desi in poze diferite apare un "nene" cu un ditai ciocanul in mana care pare hotarit sa caseze ba caroserii ba motoare in nici o poza acestea nu apar si avariate de ciocanul meseriasului ;) . Sunt aproape convins ca in viitor o sa asistam si la descoperirea unui VW 30 original. ( pana acum au fost realizate mai multe replici una dn acestea fiind expusa si la muzeul din Wolfsburg )
Pentru producerea noii masini s-a decis constructia unei noi fabrici si a unui nou oras. Intrucat producerea si comercializarea masinii poporului urma sa se faca de si prin KDF masina ca si orasul a primit numele de KDF. Orasul pana la victoria aliatilor se va numi KDF-stadt, abia dupa infrangerea Germaniei numele va fi schimbat in Wolfsburg dupa numele unui castel din apropiere.
Inaugurarea lucrarilor la fabrica si orasul KDF a avut loc la 25 Iunie 1938 in cadrul unei ample manifestatii la care au participat si numerosi ziaristi straini. Pozele din arhiva revistei "Life" facute cu aceea ocazie ne arata primele Volkswagen-uri produse si ofera interesante informatii.
In prima fotografie Ferdinand Porsche prezinta stafului nazist noua masina. Se spune ca Dolfi care nu a condus niciodata o masina ar fi primit cadou un Volkswagen decapotabil de la noua fabrica. O alta poveste spune ca dupa manifestari ar fi fost dus de Porsche cu una din masini pana la gara. In poza de mai jos Ferdinand Porsche ii tine usa de la masina caporalului mustacios din Boemia. Oare sa fie facuta inainte de "celebrul" drum la gara?
In urmatoarele doua fotografii facute chiar la ceremonie putem vedea in fata tribunei oficiale primele masini VW ale anului 1938: una cabrio, una cu sun-roof si ultima "normala".
Pozele color ne arata si culoarea acestora doua par a fi negre iar a treia daca nu ma insel are o frumoasa culoare verde oliv.
Dupa ceremoniile oficiale masinile au fost plimbate print toata Germania pentru a putea fi admirate de populatie. Nu vreau sa intru in detalii legate de sistemul de rate sau de productia ulterioara de masini pentru ca nu asta-i rolul acestui material.
Provenienta foto:
www.historische-vws.de
www.alt-deutschland.com
www.thesamba.com
Informatii suplimentare privind istoria Volkswagen puteti gasi si in cartea "Povestea unei pasiuni" editata de Porsche Romania.
Interesant.
RăspundețiȘtergereScurt si la obiect.
Felicitari.
Splendid, astept urmarea!
RăspundețiȘtergereFelicitari!!
in 38 inaugurati 1000km de autobahn... cati km are ACUM Romania?
RăspundețiȘtergereFikat.
ayk - Foarte frumoasa masina ta! O curiozitate are frane disc pe spate ca D1100?
RăspundețiȘtergereCornel - THX! O sa urmeze...
Fikat - pai sa vedem 100+200+vreo40 daca mai adaugam si alte mici portiuni de sosele de centura , hmmm sa zicem 350. Intrebarea buna ar fi cand o sa ajungem la 1000? O sa mai fie masini atunci sau se va trece la OZN-uri?