sâmbătă, 26 septembrie 2009

Memorialul "Giurgiu 1904" a XI-a editie 2009

Nimic nu se potriveste mai bine cu o frumoasa zi de toamna decat un eveniment cu masini clasice. Ca urmare Sambata dimineata mi-am luat copilotul si-am plecat la cel mai frumos eveniment automobilistic al toamnei: Memorialul "Giurgiu 1904" a carei desfasurare a inceput la orele noua la Parcul Carol.
Cateva cuvinte necesita a fi spuse pentru intelegerea evenimentului: in 1904 avea loc prima cursa automobilistica organizata in tara noastra. Romania fiind una din primele sase tari din lume care organizeaza o cursa de viteza, intrecerea desfasurandu-se pe traseul Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti. Evenimentul de Sambata a fost a XI-a editie organizata de Retromobil Club Romania in amintirea cursei de acum 105 ani.

Am parcat "cainele" la intrarea in parc ( din pacate nu a mai fost timp si nici resurse pentru spalarea lui asa ca participarea la eveniment alaturi de celelalte masini frumos aranjate era exclusa ) si insotit de copilot am facut un tur al masinilor prezente.



Fiind printre primii veniti am putut admira si sosirea la eveniment a unora din cele mai frumoase masini participante.


Turul masinilor o sa-l incepem un pic invers adica de la dreapta la stanga incepand cu cele mai noi masini clasice si lasand la urma desertul: "creme de la creme" sau mai simplu spus autovehiculele antebelice.

Primele autovehicule expuse erau IMS-urile, transformate intr-un adevarat obiect al mandriei nationale alaturi de mititei, Stefan cel Mare, Casa Poporului si manastirile din nordul Moldovei. Masini a caror provenienta ( stocurile armatei ) le-a asigurat un aspect impecabil. Mandria nationala provoaca cateodata ( voit sau nu ) si situatii amuzante ca in cazul masinii de mai jos. Numarul de inmatriculare face trimitere la masina ruseasca dupa care a fost construit IMS-ul ( GAZ ) dar in celalalt capat al barii fata este frumos scris "Fabricat in ROMANIA". Probabil ca intentia posesorului a fost un inspirat joc de cuvinte din care sa reieasa "GAZ Fabricat in ROMANIA".

Ma bucur de fiecare data cand vad prezente la evenimente si masini care au stapanit soselele patriei in ultimii 30-40 de ani si care desi nu sunt modele extraordinare sau scumpe fac parte din istoria automobilistica romaneasca a ultimei jumatati de secol si aici ma refer la aceasta cocheta Skoda S100...
... alaturi de o exponenta a capitalismului: Porsche 912.

Acest model de Porsche este preferatul meu si un mai vechi vis "erotic". Liniile molcome, abundenta de elemente cromate, absenta elementelor agresive o transforma intr-o distinsa masina sport, clasica, facuta pentru placerea condusului. A fost fabricata intre 1965-1969 avand doua motorizari boxer aircooled de 1582 cc si 1972 cc.
Ca tot veni vorba de linii frumoase, clasice: Lancia Fulvia ...

... alaturi de alte doua italience candva mandria soselelor romanesti.




Rafinament englezesc...


Aceasta masina mi-a placut foarte mult, restaurarea nu este inca terminata dar promite sa fie o reusita: Opel Rekord P2.


...si popularitate italieneasca: Fiat 600.



O masina care in viitor, din nefericire, va fi mai rara decat multe alte masini din aceias generatie: Dacia 1300. Asta ma duce cu candul si la un mare absent al evenimentului ( ce isi dorea in definitiv sa sarbatoreasca un moment din istorie automobilistica romaneasca) : Dacia 1100.
Aici alaturi de sora ei franceza Renault 12.




Un deja celebru participant nelipsit de la evenimentele de gen: James Boond cu al sau Volvo 1800.

Tristetea ca nici un Volkswagen nu a participat a fost nitel indulcita de prezenta unui al doilea Porsche mai tanar si mult mai nelinistit decat primul.

Inconjurat de o companie selecta: un gigantic Chevrolet la fel de american ca Elvis si Cola...

... si un FIAT 850 Sport ce parea un pui de masina pe langa cei doi bolizi.


Cu ocazia cercetarile pentru un viitor articol am aflat o chestie foarte interesanta: se pare ca in anii 60-70 Militia (sau Ministerul de Interne ) ar fi avut ca masini de escorta cateva Jaguar-uri. Unul dintre acestea aparand si intr-o secventa din filmele seriei BD. Problema ramane de studiat.

Pe latura stanga in fata Muzeului Tehnic D. Leonida se afla principala atractie, veteranii soselelor: masinile antebelice.

Am sa incep cu "veriga slaba" o Skoda ce necesita pe langa probabil un RK la motor ( se auzeau niste batai nu tocmai de bun augur ) si o schimbare de infatisare si intoarcere la aspectul initial prin renuntarea la semnalizatoarele si rotile VW care se potrivesc ca nuca in perete cu farurile si imaginea generala a masinii.

La polul opus se afla acest magnific Citroen Traction Avant a carei infatisare impecabila poate fi pusa si in legatura cu viata traita in suedia si nu pe plaiurile mioritice.



Cel de-al doilea Citroen Traction Avant prezent la eveniment desi nu a fost la fel de norocos ca primul isi pastreaza inca frumusetea. Ca pasionat de masini germane si fidel marcii VW pot sa spun ca iubesc acest model de masina si este singura masina non-germana care-mi tulbura visele. Daca as fi pus in situatia de a alege un simbol pentru masinile interbelice silueta unui Citroen Traction Avant mi s-ar parea a fi cea mai nimerita.
Un exemplu foarte frumos pentru oricine isi doreste sa restaureze o masina este acesta Skoda, impecabila, care din cate am auzit a fost restaurata aici in Romania.


Skoda interior .


Un adevarat veteran al soselelor mioritice: acest Fiat Topolino a fost vandut de nou in perioada interbelica in Romania. ( Parca-l si vad cu ochii minti acum aproape 70 de ani in show room-ul de la parterul Hotelului Athene Palace ).


Ultimele doua masini nu pot fi trecute cu vederea. Hanomag-ul Rekord este o prezenta constanta la astfel de evenimente fiind o masina a carui grad de originalitate cred ca se apropie de 100%.


Poti sa vorbesti de istorie auto fara sa vorbesti despre Ford? Evident nu si pentru aceasta trebuie sa salutam prezenta unui Ford model T o bijuterie fara varsta.

Prezenta celor de la Miniauto cu cateva machete la scara completa fericit pasiunea pentru masinile 1/1 cu pasiunea pentru mai micile lor replici.


Cand imi exprimam parerea de rau ca la astfel de evenimente nu apar si "prospaturi" de genul celor recent importate si pe care le vezi doar la sesiunile de atestari sau le zaresti in trafic in goana platformei care le duce in directii necunoscute si-a facut aparitia si sa-i zicem vedeta evenimentului; un impecabil "Kissel?".





Semnul intrebarii nu este de loc intamplator, asa cum am mai spus-o si cu alte ocazii la evenimente publice masinile ar trebui sa poarte macar o coala A 4 printata cu cateva date de baza despre masina: producator, model, an de fabricatie, capacitate cilindrica, putere etc. In felul asta manifestarea ar capata o mai puternica latura educativa si ar fi evitate si situatiile penibile in care proprietarul e alergat si hartuit de vizitatorul profan cu intrebari mai mult sau mai putin inspirate.
Doar cateva din masinile prezente la eveniment au avut astfel de "hartii" explicative.
Mercedes-ul 170V deasemena nelipsit de la astfel de evenimente ...
...Fiat-ul Topolino...
... si frumosul Mercedes al unui inimos italian care avea printata o intreaga poveste legata de a sa masina.


Masinile prezente la Parcul Carol incepand cu ora 10:30 au luat startul in proba de regularitate pe traseul Bucuresti-Giurgiu si retur incercand sa refaca cursa de acum mai bine de o suta de ani.

Urmatoarele fotografii si-au dorit sa surprinda bijuteriile ce tocmai isi luau startul la cel mai frumos eveniment ala acestei toamne.



Ce nu pot sa surprinda fotografiile este spiritul romanesc care nu se dezminte nici in astfel de ocazii. Daca poti sa intelegi un Porsche care pleaca cu motorul turat sau o alta masina sport facand acest lucru, mai greu e sa-ti imaginezi de ce ar face asta un IMS. Dar daca ne gandim ca Romania a fost una din primele sase tari care a organizat o cursa de viteza iti dai seama ca romanii sunt neam de piloti de curse si atunci toate devin cumva explicabile ;) .







Pentru ca al meu copilot inca nu a deprins farmecul curselor lungi cu burtica goala nu am insotit frumoasele masini clasice la Giurgiu si ne-am intors pentru alimentare acasa.

Cu ocazia acestui eveniment am cunoscut si cativa oameni minunati cu o initiativa fantastica ce prinde deja contur si careia i se potriveste foarte bine versurile unei melodii celebre in urma cu vreo 20 de ani:
"Celor mari, celor mici,
le e drag tuturor
Lumeaaa Copiiilor!"
E vorba de un muzeu al jucariilor despre care promit sa revin pe larg intr-un material viitor.
Doua vitrine fotografiate in graba sper sa va trezeasca nostalgia sau macar interesul pentru acest subiect, credeti-ma, fascinant indiferent de varsta avuta.

7 comentarii:

  1. Zgomotul sesizat de tine la Skoda provine de la ansamblul cruci-cardan-cutie (care e plasata in spate) - diferential , eu ii spun de "troleibuz (dez)articulat si e comun la toate masinile antebelice de acest tip, cu semnalele am mai explicat de 100 de ori, cele originale sunt simiopare dar zona luminoasa e fff mica si sunt periculoase, cu rotile o sa rezolve la urmatorul drum la Brano, mai mult de 15 anvelope n-au incaput in masina.

    Cu bine si multumim ca ai venit sa ne vezi.

    Automobilia

    RăspundețiȘtergere
  2. Se auzea ceva naspa si am banuit ca din motor pentru ca zgomotul era in stationare . Ma rog nu-i relevant poate sa fie orice. Acele lampi de semnalizare strica toata masina si-i pacat :( . Daca ne uitam la cealalta Skoda apare si mai evidenta diferenta. Niste semnalizari discrete dar vizibile prinse sub bara fata nu ar modifica linia generala a masinii. Fiecare face ce vrea cu masina lui, eu mi-am spus parerea ca simplu privitor dar era singura masina care facea nota discordanta pentru niste detalii care pot fi usor remediate.
    PS nu eram singurul cu aceasta parere, de fapt atentia asupra detaliilor legat de aceasta masina mi-a fost atrasa de un participant cu o antebelica ;) .

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu ti-am explicat f corect, si in stationare, cu motorul pornit la acest tip de automobil cardanul SE INVARTE si FACE ZGOMOT. Rotile originale exista insa nu exista anvelope, la ultimul drum la Brno am cumparat 15 bucati, mai multe nu intrau in masina. Proprietarul a luat 5 anvelope dar pentru o alta masina la care nu avea alte solutii. O sa-si mai ia 5 cu alta ocazie ca nici lui nu-i plac rotile de broasca , pe care cred ca o sa le vanda E CINEVA INTERESAT ?

    Ref semnalizatoare, si ele o sa fie de vanzare pentru broscari, in 90 cand a fost masina facuta masina aia nu gaseai nimic neutru, cum sunt cele de care pomenesti de sub bara, ulterior au fost gasite cele originale, care vor fi dublate de unele aplicate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca m-ai intales gresit :( si traiesti cu impresia ca sunt un vanator de detalii incorecte cu ganduri meschine. Nu asta este scopul materialului. Materialul si-a dorit sa fie o prezentare obiectiva si un pic haioasa a evenimentului ( de fapt cam asa imi doresc sa arate toate materialele de pe acest blog ). Cateodata imi iese cateodata nu. Asa cum pot sa admir cu sinceritate o masina la fel cred ca pot sa-mi exprim si parerea personala nefavorabila fata de o alta. Sincer iti spun: eu sa fiu in locul proprietarului acelei Skode ( nu-l cunosc si nu am nimic de impartit cu el ca dealtfel cu nimeni ) as prefera sa merg fara semnalizari pe fata decat sa folosesc aceea solutie care in acest context este oribila! Cu atit mai mult cu cat masina nu este si nici nu ar putea fi o masina daily drive.
    Si vreau sa lamurim si un alt aspect: comentariile legate de o masina sau alta nu sunt indreptate si nici nu au cum sa fie indreptate impotriva organizatorilor! Ce am avut de spus in privinta unor minusuri de organizare ( lipsa unor foi descriptive pentru fiecare masina ) am spus fara sa ma feresc. Daca mai gaseam si alte minusuri sigur le spuneam pentru ca asa e normal cand doresti sa atingi un standard de obiectivitate si impartialitate. Articole laudativ desantate (care au alt obiect al adulatiei decat masinile VW ) se fac .. contra cost, aviz amatorilor ( GLUMEAM!!! ). Sincer nu intaleg de ce faci o tragedie din ce am spus referitor la aceea masina. Nu a fost spus cu rautate si nici nu am dorit sa minimalize sau sa defaimez munca unui pasionat pentru restaurarea unui vehicul istoric.

    RăspundețiȘtergere
  5. Oamenii se tem de tembelii din trafic care nu vad semafoare si semne de cedeaza trecerea (ai vazut ca se fac din ce in ce mai mari) dar un amarat de semnal ascuns sub o bara. Ca sa intelegi ca nu e o chestie izolata am sa caut niste poze cu un Bugatti care avea stopuri gen ARO M461 C / camion insa nemtesti. Orice adaptezi e de porc fie ca e neutru fie ca e de VW tot neoriginal se cheama, si daca tot e neoriginal macar sa fie util, cam asta e gandirea. Stai linistit ca nu te includ in categoria carcotasilor, vroiam doar sa te lamuresc, placi cu datele masinilor vom face in tipografie in iarna asta

    RăspundețiȘtergere
  6. Jaguar intr-adevar existau in Romania comunista, exsta si poze cu asa ceva. Masina din BD e un 420, poate chiar un Daimler, e greu de spus dupa calitatea filmului de pe youtube. S-ar mai spune ca inca exista un exemplar in Arad in stare jalnica. Mai exista imagini cu Jaguar Mk2 in Bucuresti in 1961 si un 420 1967, amandoua albe, precum si un Jaguar din anii 50 pe litoral.

    RăspundețiȘtergere
  7. Confirm , masina din AR e irecuperabila, restul masinille Jag de la militie s-au vandut la licitatie si au plecat in bloc intr-o tara araba.

    Automobilia

    RăspundețiȘtergere