miercuri, 23 septembrie 2009

Cel mai vechi Volkswagen Ep.3


In episodul de azi vorbim despre cel mai vechi Volkswagen din Romania.

Prima atestare a contactului dintre romani si un Volkswagen provine din al doilea razboi mondial. In fotografia de mai jos se poate vedea efortul Armatei Romane atit la nivelul cadrelor superioare ( ofiteri ) cat si al soldatilor la urnirea taraboantei naziste din ( probabil ) noroiul rusesc. Masina aflata in fotografie este un Kubelwagen, vehicul militar produs de Volkswagen intre 1940-1945 folosind platforma volkswagen-ului beetle sau "broscuta". Codificarea de fabrica este VW Typ 82. A fost produsa in peste 50.000 exemplare fiind rivalul Jeep-ului Willys in anii ultimei conflagratii mondiale ( despre acest model de vw vom vorbi intr-un material viitor ).


O astfel de masina, ce a supravietuit razboiului si a fost probabil abandonata pe aici de armata germana in retragere, a fost inmatriculata in Romania si a circulat pana la inceputul anilor 90. Dupa revolutie a fost vanduta in afara tarii. In fotografia de mai jos o vedem participand la un eveniment organizat de ACR alaturi de alte masini antebelice in fata magazinului Bucur Obor.



Cel mai vechi volkswagen cunoscut din Romania la ora actuala este un pic mai nou decat kubel-ul mai exact din 1952. Masina apartine unui prahovean, este un Volkswagen "broscuta" modelul deluxe si are o poveste foarte frumoasa.

Placuta de identificare a celui mai vechi vw din Romania.



Aspectul "modernizat" al masinii la momentul achizitiei de catre actualul proprietar in urma cu aproximativ un an.




Intreaga poveste a masinii o gasiti aici .


Candva in anii 60-70 masina a suferit o "modernizare" in Germania. I-au fost inlocuite bordul, luneta spate, capotele, usile si interiorul ( scaune, tapiterie, etc ), motorul si cutia de viteze cu unele apartinand unor modele mai noi.

Practica era cunoscuta inca de la sfarsitul anilor 50 cand VW Split ( cu luneta impartita in doua s-a fabricat doar pana in 1953 ) era "modernizat" prin taierea barei ce impartea luneta in doua segmente. Rezultatul era o luneta dintr-o singura bucata similara cu cea de la modelele Ovali ( fabricate intre 1953-57 ) .
In anii 60-70 "modernizarea" a capatat o noua dimensiune care presupunea decuparea intregului panou cu luneta si grila de ventilatie si inlocuirea lui cu unul avand o luneta modelul mare specifica Volkswagenelor fabricate incepand cu 1958.


Actualul proprietar a avut pasiunea si ambitia extraordinara de a aduce masina din nou la infatisarea initiala cu care masina a parasit fabrica de la Wolfsburg in 1952. Pentru aceasta a cautat si a achizitionat de la pasionati din toata Europa aproape toate piesele lipsa.







In timpul lucrarilor de refacere/restaurare a celui mai vechi VW din Romania au aparut si elemente interesante printre care as aminti vopseaua originala destul de bine pastrata in compartimentul portbagajului fata.



Urmatoarele fotografii surprind diverse momente dintr-o munca uriasa ce va da o noua viata si si o mai veche infatisare acestei masini.












Acum in Septembrie masina finalizata ( in linii mari ) a fost gata de drum si a participat la primul eveniment din noua ei viata BBM 2009 unde a fost nu numai mandria proprietarului ci si mandria intregii comunitati de volkswagen-isti pasionati prezenti la eveniment.

In interior se pot vedea cateva accesorii foarte rare: pedala de acceleratie si blocul de semnalizare.





Sursa foto:
www.cartula.ro
www.fiat3xforum.ro
www.vwforum.ro
si fotografii personale.

PS Milioane de km cu splitul Fikat!

Un comentariu:

  1. cu mici detalii articolul tau e 100% realitate. stiu ca mi-ai fost alaturi cand am inceput prezentarea pe forum, si am apreciat ca ai fost unul dintre cei care au spus "da se poate". singurele chichite sunt ca vopseaua din compartimentul portbagajului a fost data la iveala de sub 3 straturi de alte vopsele, cu migala, cu decapant si lama de ras... insa a fost doar un exercitiu de dinaintea reparatiei.

    sper sa devina inutil articolul tau cat mai curand si sa apara ceva mai vechi decat am eu, fie din razboi fie broscuta KDF. sa fe reala si sa ne bucuram de ea asa cum s-au bucurat toti sa vada splituletzul la BBM 2009.
    Fikat.

    RăspundețiȘtergere